Catching Up 10: Kød & Blod – Hårdtslående dansk familiedrama
Det er ofte udfordrende at være teenager på mere en én måde. Men nogen gange bliver det mere end gennemsnitligt udfordrende.
Og man kan roligt sige, at vi befinder os et stykke over gennemsnittet på teenage-udfordringsskalaen i instruktøren Jeanette Nordahls debutfilm ”Kød & Blod”.
Filmen nåede at have verdenspremiere i Panorama-sektionen på årets Berlinale, inden Danmark og samtlige danske biografer lukkede ned og stillede sig i vejen for biografpremieren. Den kom så omsider for halvanden uge siden.
Der er tale om et hårdtslående, danske familiedrama, om den 17-årige Ida, hvis narkoafhængige mor dør i et trafikuheld. Derefter placerer de kommunale myndigheder hende hos hendes moster Bodil (Sidse Babett Knudsen).
Hvad myndighederne ikke ved (må man håbe), er at mosteren og hende børn driver et kriminelt netværk, og snart bliver Ida suget ind i familiens kriminelle aktiviteter.
”Jamen hov – den historie lyder da bekendt”, vil de kvikke biografgængere tænke. Og ja grundplottet i ”Kød & Blod” minder nærmest til forveksling om den australske instruktør David Michôds film ”Animal Kingdom” (2010) – endda i en grad, så filmens engelske titel ”Wildlife” nærmest er et synonym for den australske titel.
Dog er der én væsentlig forskel. Mens ”Animal Kingdom” handler om en 17-årig dreng, der ender hos sin kriminelle bedstemor, er det her en pige, hvis skrøbelige teenagepsyke kastes hovedkuls ind i løvens hule.
Og hvilken pige. Rollen som Ida spilles med anpændt følsomhed og tæt snørret intelligens af debutanten Sandra Guldberg Kamp. Flere internationale anmeldere har sammenlignet hende med ung Scarlett Johansson, men fra et dansk perspektiv minder hun mere om Victoria Carmen Sonne.
Der er dog ingen over Sidse Babett Knudsen i denne film. Som den smilende, hensynsløse matriark til tre lige så afstumpede bøller, og med en blanding af fodboldmor og bordelejer stjæler hun opmærksomheden i hver eneste scene. Hun er ikke nogen intelligent superskurk, bare en skrupelsløs forbryderske, der ved, hvordan hun holder sammen på familien.
Jonas Fjelstrup fejer benene væk under publikum som storebroderen Jonas. ”Skal du have en lussing at gå ind på”, spørger han mellembroderen David (Elliott Crossett Hove), da han vender tilbage til familien, mens den yngste bror, den infantile Mads (Besir Zeciri), tjalder livet væk i kælderen med skydespil.
I denne har verden, kan man enten løbe med eller løbe væk. Og lige som Victoria Carmen Somme i ”Holiday” (2019) svinger Sandra Guldberg Kamp begge veje. Det ene øjeblik forfærdet over det brutale miljø, det næste næsten perverst tiltrukket af mulighederne.
Lige som med ”Holiday” er der flere trusler end egentlig vold i ”Kød & Blod”, men en håndfuld actionscener viser med rå og brutal intensitet, at filmen ikke er bange for at gå hele vejen.
Læg dertil et manuskript, der er utrolig tæt skåret, og hvor der på de 88 minutter, som filmen varer, ikke er så meget som et overflødigt sekund.
Man forlader biografen velunderholdt og med en ubehagelig fornemmelse af, at man udmærket kender typer som dem i ”Kød & Blod”.
Kød & Blod – 88 minutter – Danmark – Instruktør: Jeanette Nordahl – Medvirkende: Sidse Babett Knudsen, Sandra Gulberg Kamp, Jonas Fjeldstrup, Elliott Crossett Hove, Besir Zeciri m.fl.