Filmanmeldelse: Tenet – Storslået og dybt underholdende tidsparadoks-spionthriller

Et operahus i Ukraine bliver angrebet af terrorister. De er dog bare en afledningsmanøvre for en anden ukrainsk gruppe, der har gemt sig blandt de politifolk, der snart stormer bygningen for at befri gidslerne. Det samme har en tredje gruppe fra CIA. Alle er de ude efter en CIA-spion blandt publikum, som har fået fingre i et uidentificeret objekt.

Sådan starter Christopher Nolans storslåede og dybt underholdende tidsparadoks-spionthriller ”Tenet”. Er du allerede nu forvirret? Jamen så velkommen i klubben. Nolan smider lige fra begyndelsen så mange bolde i luften, at de fleste mister overblikket.

Af samme grund skal du heller ikke dykke for dybt ned i historiens sammenhæng og indre logik. Nej, nej, den slags overflødigt flueknepperi og pedantiske krav om at ville forstå tingene er der slet ikke brug for her.

Som min kone sagde efter filmen, så nydes ”Tenet” bedst, hvis du ikke forsøger at forstå handlingen, men bare lader sig opsluge af det, som sker på lærredet. Hun er en særdeles klog kvinde, så det råd bør du følge.

Basis handler historien om, at den navnløse hovedperson – vi kan jo kalde ham Tenet – hyres af en hemmelig organisation til at finde ud af, hvorfor nogen i fremtiden, sender objekter og personer ind i vores tid med omvendt entropi – igen et svært begreb at forstå, men i filmen betyder det, at de bevæger sig baglæns i tiden i stedet for frem. Kugler springer tilbage i våbnet, biler kører baglæns etc. etc.

Tenet finder ud af, at det hele orkestreres af den russiske oligark Andrei Sator, som han forsøger at komme tæt på med hjælp fra sin partner Neil og Andreis smukke, undertrykte kone Kat.

Det er kort sagt ren James Bond, hvor martinien er tilsat en ordentlig slurk tidsparadoks-hokuspokus.

Christopher Nolans nye film rammer biograferne som regn over en tørstende ørken. En storfilm, der nåede at blive udsat tre gange på grund af corona-krisen, inden den omsider fik premiere.

”Tenet” er den type blockbuster, som vi har savnet i mange måneder. Det er filmunderholdning i sin absolut reneste form og så ufattelig ambitiøs, at man bliver blæst bagover i sædet fra første billede.

Det handler ikke bare om ”banale” tidsrejser, men om flytte hele sin opfattelse af årsag og virkning i en verden, hvor tingene foregår forlæns og baglæns på samme tid, og hvor det sidste bruges som et frygteligt våben til at ødelægge verden.

Den slags giver selvfølgelig grobund for fantastiske actionscener, og her træder mesteren Nolan for alvor i karakter. Det er ren, visuel filmmagi af den slags, der tager pusten fra en og får det til at risle kildende ned af rygraden.

Som en ekstra bonus får personerne rent faktisk både plads til at træde i karakter – og gør det. John David Washington er lige så forfriskende som fremragende som Tenet, og Robert Pattinson som hans dobbelttydige makker Neil er nået meget langt skuespilsmæssigt siden sine unge Twilight-dage. Læg dertil gode gamle Kenneth Branagh som hensynsløs superskurk og hustru-undertvinger og langbenede smukke Elizabeth Debicki som hans stakkels trofæ-kone.

”Tenet” er gjort af samme stof som de vådeste filmdrømme og er et stensikkert bud på en forrygende sensommertur i biografmørket.

Tenet – 150 minutter – USA – Instruktør: Christopher Nolan – Medvirkende: John David Washington, Robert Pattinson, Kenneth Branagh, Elizabeth Debicki, Michael Caine m.fl.