Filmanmeldelse: Shorta – Her er beviset. Danmark kan også lave actionfilm
FOrdet ”actionfilm” har vi danskere snuppet fra engelsk – og med god grund. For actionfilm er normal noget, vi forbinder med Hollywood og USA og ikke med vores egen, danske filmverden.
En biljagt gennem København eller et blodigt slagsmål, hvor folk kaster hinanden rundt, virker altid en lille smule postuleret og alt for voldsomt til vores kontrollerede, danske frikadellevirkelighed.
Og hånden på hjertet, så ser det heller ikke lige så flot ud, når vi forsøger. Faktisk lidt tamt, når man er vant til de strømlinede actionscener i for eksempel ”Die Hard” eller ”Fast and Furious”, der hele tiden bryder nye grænser.
Jeg skrev normalt, for med den nye danske film ”Shorta” beviser manuskriptforfatteren Anders Ølholm og den spillefilmsdebuterende instruktør Frederik Louis Hviid, at Danmark sagtens kan levere actionfilm på internationalt niveau. Og endda gøre det på et moderat budget. Det er så flot, som det kan være.
Betjentene Mike (Jakob Lohmann) og Jens (Simon Sears) sendes ud til det fiktive ghettoområde Svalegården. De to er vidt forskellige: Mike er en aggressiv brushane, der hele tiden pisser sit territorium af. Jens er rolig og tilbageholdende og søger hele tiden dialogen frem for konfrontationen.
I filmens åbningsscene bliver vi præsenteret for en hårdhændet og chokerende anholdelse af en lokal bandeleder, der ender med at gispe efter vejret (var der nogen, som sagde George Floyd?).
Da han dør på hospitalet, mødes Mike og Jens af brosten gennem forruden og bagruden på politibilen. Pludselig er de isoleret et sted, som på papiret ligner Danmark, men som i realiteten er en parallelverden, hvor de er langt fra forstærkninger, og hvor folk lukker deres døre for at beskytte sig selv.
”Vi er befolkningens eneste værn mod totalt kaos”, siger politikaptajnen, inden han sender dem ind. Nu må de kæmpe for at overleve sammen med teenageren Amos, som de lige nåede at arrestere, inden helvedet brød løs. Og samtidig vokser spændingerne mellem de to umage betjente, indtil tingene også eksploderer her.
Alt er lykkedes for Ølholm og Hviid. Sjældent har man set en mere overbevisende debut. Ja man må næsten knibe sig selv i armen.
Det er action med stort A: Skuddueller, vilde hundeslåskampe, knogleknusende slagsmål, effektivt orkestrerede bilulykker og piskende helikoptere som var det ”Black Hawk Down”.
Manuskriptet leger drilagtigt – og dygtigt – med publikum, men fortografen Jacob Møller serverer natmørke infernoer til Martin Ditkovs pumpende underlægningsmusik. Og Anders Albjerg Kristiansen har klippet det hele så effektivt samt, at man griber fast om stolekanten, mens man gisper efter vejret.
I centrum af det hele leverer Jakob Lohmann og Simon Sears forrygende præstationer som de to politifolk. Det kunne nemt være endt som en god-strisser-ond-strisser kliché, men begge viser sig at indeholde mere end deres firkantede udgangspositioner.
Midt imellem dem sørger Tarek Zayat som teenageren Amos for at nuancere historien yderligere og mase enhver påstand om, at der ikke er nogen racisme i Danmark, eftertrykkeligt i jorden. For jo, det er der – i os alle.
Filmens morale er lige så skræmmende som vigtig. Nogen vil påstå, at historien i ”Shorta” – der i øvrigt betyder politi på arabisk – ikke ville kunne foregå i virkeligheden. Men sandheden er, at det kunne ske i morgen. Det behøver man blot at skæve til andre europæiske landes ghettoområder for at forstå.de
På den måde er ”Shorta” også samfundsrelevant. Men først og fremmest er den en fejende, dynamisk og gennemkontrolleret actionfilm om politivold, racisme, fake news og social integration.
Filmen har da også allerede braget igennem festivalmæssigt. Den havde verdenspremiere på Venedig Filmfestivalen og er siden blevet udtaget til en stor håndfuld festivaler.
Med film som ”Shorta” og ”Druk” kan 2020 trods corona-epidemi og nedlukkede biografer ende med at blive et forrygende dansk filmår.
Shorta – 108 minutter – Danmark – Instruktør: Frederik Louis Hviid og Anders Ølholm – Medvirkende: Jakob Lohmann, Simon Sears, Tarek Zayat, Issa Khattab, Arian Kashef m.fl.