FILM: Nomadland – Årets Oscar-vinder er et mesterværk om USA’s moderne nomader

Endelig, endelig, endelig!

Efter fem måneders biograf-armod, hvor de eneste film, man har kunnet anmelde, var film, der havde fået streaming-premiere eller kunne ses online i forbindelse med en filmfestival, kan CineMadsen-bloggen nu igen præsentere en ægte biograf-premierefilm.

Og vi snakker ikke om en hvilken som helst premiere, men om selveste Oscar-vinderen 2021 ”Nomadland”.

Det første spørgsmål, der melder sig, er selvfølgelig, om den er bedre end Thomas Vinterbergs ”Druk”, som den konkurrerede med om Oscar-prisen for Bedste Instruktør.

Og ja, ”Nomadland” ér bedre – af flere grunde (undskyld Thomas).

For det første, er det en stærkere historie, som instruktøren Chloé Zhao har strikket sammen. Men inspiration fra journalisten Jessica Bruders bog af samme navn, har hun skabt et fantastisk manuskript om den stigende gruppe amerikanere, der har opgivet at have en fast bopæl og i stedet kører rundt på vejene fra sted til sted og fra job til job for at overleve økonomisk.

Da hendes mand dør, og mineselskabet lukker den mine, der var eksistensgrundlaget for byen Empire i Nevada, hvor de boede, rives tæppet væk under den midaldrende Fern.

Empire forvandles hurtigt til en spøgelsesby, hvor selv postnummeret forsvinder. Fern har ingen børn, intet job og ingen opsparing. Hun vælger derfor at putte sine få ejendele i sin lille Ford Ecoline varebil, og i stedet bo på landevejen som moderne nomade.

Første stop er et kæmpe Amazon postordrelager, hvor hun fejrer julen med et midlertidigt, billigt betalt job med at sortere og pakke den amerikanske middelklasses julegaver.

Siden går det fra stat til stat. Altid på vej til det næste varme måltid og det næste fællesskab blandt de andre nomader. Altid på vej mod endnu et job, en festival eller et varmere sted at tilbringe tiden nogle måneder – I’ll see you somewhere down the road”.

For det andet er ”Nomadland en betagende visuel oplevelse. Fotografen Joshua James Richards indfanger på mageløs vis de storslåede amerikanske landskaber, men også en naturoverflod under pres af industrikvarterer, plastikdinosauer og en uendelig strøm af motorvejsdinere.

De betagende udendørsbilleder er en perfekt kontrast til de klaustrofobiske forhold inde i varebilen, hvor Fern må sove i fosterstilling for at kunne være der.

Filmens visuelle gennemslagskraft forstærkes af Ludovico Einaudis stemningsfyldte klaverkompositioner, der går lige i hjertet.

Den tredje og væsentligste grund til, at ”Nomadland” er en enestående oplevelse, er Frances McDormand i den altdominerende hovedrolle.

Det var hende, der oprindeligt købte filmrettighederne til Bruders bog og ansatte Chloé Zhao som manuskriptforfatter og instruktør.

63-årige McDormand spiller ikke blot Fern. Hun ér Fern ned til hver eneste livsstædige fure. Det er ikke blot en kraftpræstation, men også en overlegen magtdemonstration af skuespilkunst fra en udøver på toppen af sin kunst.

Sammen med mesterværkerne ”Fargo” (1996) og ”Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” (2017) udgør de essensen af hendes karriere – tre film, der også er tematisk forbundet i deres fremstilling af det andet USA, den uglamourøse vrangside af Guds eget land, hvor flere og flere lever på kanten af et samfund, som har store huller i sit sociale sikkerhedsnet.

”Nomadland” kunne nemt være endt som en offerhistorie, men Fern er ikke noget offer. Hun har selv valgt sit liv frem for en mere stabil tilværelse i et forstadskvarter hos sin søster.

På samme måde er de andre, hun møder, heller ikke ofre. Nogle er flygtet ud på landevejen efter at have mistet jobbet, deres hjem eller kærligheden, nogle har forladt det normale samfund på grund af sygdom, mens andre er anarkister.

De fleste, af de øvrige medvirkende i filmen er ikke skuespillere, men virkelige nomader. Og det vidner om både Zhao’s evner som instruktør og Frances McDormands evner som skuespiller, at man ikke bemærker det.

”Nomadland” er en hyldest til en gruppe mennesker, der føler sig forrådt af kapitalismen og marginaliseret af samfundet, men som søger friheden, der, hv- or den stadig findes i USA: På landevejen.

Men først og fremmest er den et sandt mesterværk af en film.

Nomadland – 107 minutter – USA + Tysland – Inastruktør: Chloé Zhao – Medvirkende: Frances McDormand, David Strathairn, Gay DeForest, Linda May, Charlene Swankie m.fl.