FILM: Pagten – Fremragende skildring af Thorkild Bjørnvig i Karen Blixens kløer

“Hun

“Hun var virkelig kraftfuld. Der var alle modsætninger (…) fra det sataniske, infame, til det mest gloriøse, sublime, og mage til ekstremer i et menneske, har jeg aldrig mødt. Aldrig. Det kommer man ikke over.”

Sådan beskrev digteren Thorkild Bjørnvig sit indtryk af den verdensberømte forfatter Karen Blixen. Og sætningen er nærmest syntesen af Bille August nye film om forholdet mellem den aldrende Blixen og den unge, fremadstormende Bjørnvig.

De to indgik en nærmest Faust-agtig pagt, hvor Blixen tog Bjørnvig under sine vinger og lovede at gøre ham til en stor kunstner. Til gengæld lovede han at adlyde hende ubetinget.

Hun var 63 år og en litterær verdensstjerne, men også ødelagt af syfilis og knust over at have mistet sit livs kærlighed og sin farm i Afrika og levede nu et måske ret ensomt liv på Rungstedlund nord for København. Han var 33 yngre, litteraturmagister og digter og på vej frem og op.

Det er ikke svært at se, hvorfor Bille August er blevet fascineret af mødet mellem disse to litterære kometer på hver sit sted i livet og karrieren.

Resultatet er en fremragende film på mange planer, hvor fortællemæssig magi snor sig ubesværet ind og omkring smukke og æstetiske billeder som den perfekte ramme om to store skuespilpræstationer.

Bjørnvigs pagt med Blixen betyder blandt andet, at han i en periode flytter ind på Rungstedlund for at restituere sig, mens hans kone Grete jaloux må se til fra sidelinien, mens hun passer både job, hus og parrets søn.

Karen Blixen lægger da heller ikke skjul på, at hun ikke har særlig store tanker, om Thorkild Bjørnvigs hjemmeliv, som hun snarere ser som en hindring for, at han kan blomstre kunstnerisk.

”Kan du citere et eneste digt med ordet kone”, udfordrer hun ham og fortsætter: ”Du burde få dig en skandaløs affære. Noget at løsrive dig fra den håbløse småborgerlighed, du lider af.”

Forholdet mellem de to forbliver dog platonisk. Til gengæld driver Blixen som en dreven manipulator Bjørnvig i armene på den unge Benedicte.

Og sådan bevæger mennesker sig om hinanden og om kunsten i dette dybt fascinerende kammerspil, hvor følelsesladede dialoger konstant veksler med verbale cirkelspark.

I midten af dette menneskeskabte edderkoppespind troner Birthe Neumann som den aldrende Blixen, der skiftevis lokker og trækker sin unge protegé længere ind i sine fangtråde – intens, forførende, erotisk, foragtende, frygtindgydende manipulerende eller slet og ret psykopat? Eller det hele på én gang. Vælg selv.

Det er en fuldstændig ikonisk kraftpræstation af 74-årige Neumann, der burde stille hende forrest i køen, næste gang der skal uddeles filmpriser. Hun lever sig ikke blot ind i rollen. Hun ér Karen Blixen eller rettere Blixen bliver Neumanns billede af hende selv, så man hurtigt overgiver sig og glemmer, at det ikke er den rigtige Blixen.

Bag kameraet styrer Bille August sin film rundt med hele sin lange erfarings mesterlige greb. Det er som om, at ”Pagten” er syntesen af alt det, Bille August har præsteret gennem årene og mere til. Den store, glatte hollywood-drama tilsat en ny, forfriskende voldsomhed.

”Pagten” er stor dansk filmkunst, og som Bjørnvig suges man som tilskuer lige lukt ind i dramaets hjerte. – og bliver der.

Pagten – 115 minutter – Danmark – Instruktør: Bille August – Medvirkende: Birthe Neumann, Simon Bennebjerg, Asta August, Nanna Skaarup Voss.