SERIE: Trom – Ægte færøsk noir

SGlem storbykrimier fra de københavnske gader eller mordgåder i danske provinsbyer, selv om vi jo har lært fra film og tv, at det mørke Jylland virkelig ér mørkt og skummelt.

Nej, fremtiden for danske krimiserier ligger langt længere mod nord midt ude i Atlanterhavet. Hvis der er noget, som serieskaberen Torfinnur Jákupson beviser med sin serie ”Trom”, så er det, at den storslåede, men også truende færøske natur er som skabt til at skabe en drivende dyster noir-stemning.

Serien bygger dygtigt på den færøske krimiforfatter Jógvan Isaksens romaner om journalisten Hannis, der tydeligt er inspireret af noir-genrens ukronede konge, Raymond Chandlers privatdetektiv Philip Marlowe.

Jannis bliver kontaktet af klimaaktivisten Sonja fra Tórshavn, som ud over at bede ham om hjælp i en betændt sag om korruption og misbrug af havet også fortæller ham, at hun er hans datter.

Rystet over beskeden og drevet af nysgerrighed tager Hannis modvilligt hjem til Færøerne. Men knap er han nået frem for at konfrontere sin fortid og ukendte datter, før Sonja findes druknet i havnen.

Indledningsvis tyder alt på en ulykke, men snart vokser mistanken om, at det var mord. Jannis kaster sig ud i at opklare, hvad der er sket, hvilket hurtigt bringer ham på tværs af både sin fiskerbror og denne arbejdsgiver Ragnar, der med sit vidt forgrenede netværk af forretningsaktiviteter er en af Færøernes mest magtfulde mænd.

Samtidig har den danske politikvinde Karla, der sættes på sagen om Sonjas død, sine egne personlige grunde til at lægge slør i opklaringsarbejdet.

Plottet er velkendt og et, man har set mange gange før: Den enlige, hårdføre og stædige ”detektiv”, der nægter at give op, og som må kæmpe mod kræfter på begge side af loven.

Her er Ulrich Thomsen det perfekte valg til rollen som en færøsk Marlowe. Ikke blot har han i mange år været en af Danmarks allerbedste skuespillere. Han ejer samtidig en form for kantet intensitet of robusthed som en tumling, der springer op igen, uanset hvor tit man forsøger at skubbe den ned.

Som modpol står den færøske skuespiller Olaf Johannesen lige så stærkt som den kyniske Ragnar, der vil gøre alt for at beskytte sine forretninger, og som brutalt flytter flok rundt som skakbrikker. Samtidig er man hele tiden i tvivl om hans motiver og indblanding, hvilket ikke gør spændingen mindre.

Torfinnur Jákupson formår også at udnytte den færøske kultur til fulde. Hvad der nemt kunne været blevet en turistbrochure over Færøernes seværdige steder bliver i ”Trom” en intens jagt gennem smukke storladne landskaber på veje der snor sig mellem stejle skrænter og dybe fjorde.

På den måde får serien meget foræret af sine naturskabte kulisse, og selv Tórshavn fremstår næsten storbyagtigt.

Mere skal ikke afsløres her. Selv om de fleste løse ender bindes op i sidste afsnit af ”Trom”, efterlades der alligevel nok uafklarethed til, at man snildt vil kunne lave endnu en sæson.

Trom – 6 afsnit af 39-43 minutter – Danmark, Færøerne, Island og Tyskland – Instruktør: Kasper Barfoed – Medvirkende: Ulrich Thomsen, Olaf Johannesen, Maria Rich, Mariann Hansen, Sissal Drews Hjaltalin m.fl.