FILM: Thor 4: Love and Thunder – Lidt for pjattet

FHmmmmm?

Sådan havde jeg det, da jeg efter næsten to timer kom ud af biografen efter at have set Marvels fjerde Thor-film, der samtidig er den 29. (læs igen 29.) film i rækken i studiets enorme superhelte-franchise.

”Thor 4: Love and Thunder” burde ellers være et sikkert hit. Lige siden den første Thor-film blev lanceret i 2011 har blandingen af superhelte og den nordiske ase-mytologi i bogstaveligsted forstand været et himmelsk match.

Og Chris Hemsworth har været en lige så himmelsk tordengud med sin blanding af maskulin enfoldighed og muskelsvulmende, hammersvingende styrke tilsat en solid dosis humor. Hvem husker således ikke den fantastiske og meget morsomme gladiatorkamp mellem Thor og Hulk i ”Thor 3: Ragnarok” (2017).

Læg dertil, at det endnu engang er Taika Waititi, der har sat sig i instruktørstolen, efter at han med stor succes ledede slagets gang i ”Thor 3: Ragnarok”.

I den nye film kastes Thor ud i en gedigen midtvejskrise (ja, det kan åbenbart også ske for guder) på grund af alle dem og alt det, han har mistet. Herunder ikke mindst forholdet til menneskekvinden Jane Foster.

Samtidig hjemsøges universet af den mystiske Goor, der har fået fat i det kraftfulde necrosværd, der giver ham evnen til at dræbe guder. Det gør han så, fordi guderne ikke hørte hans bøn, men lod hans datter dø af sult og tørst.

I mellemtiden er Jane Foster blevet diagnosticeret med uhelbredelig kræft i stadie 4. For at overleve får hun fat i Thors hammer Mjølner, der på grund af en besværgelse accepterer hende som sin nye ejer.

Da Goor kidnapper gudernes børn, må Thor og Jane forene deres kræfter igen – og måske også deres følelser – for at redde dem.

Som sagt burde det have været et fremragende film, men det er det ikke helt. Det er især dens første halvdel, der virker underlig metaltræt – eller rettere alt for pjattet.

Lige fra indledningens fortællestemme, der erklærer ”Nu vil jeg fortælle dig historien om rumvikingen Thor”, virker det som om, at filmen er på et plat syretrip. Hvor vi skal grine af, at nogen kalder Jane for Jane Fonda frem for Jane Forster og at Thor får foræret to skrigende geder.

En sekvens, hvor Thor kæmper side om side med holdet fra Guardians of the Galaxy virker også totalt malplaceret, fordi det bare bruges som antrit til at sende ham videre i historien. Man tør slet ikke tænke på, hvad der er ofret i optagetid, special effects og ikke mindst skuespillønninger for at få denne del med, men uden at give dem tilstrækkelig spilletid eller replikker til at være andet end staffage.

Og det bliver ikke mindre plat, da Thor, Jane og Asgårds nye leder Valkyrie tager til gudernes hemmelige tilholdssted Omnipotent City (alene navnet er en plat joke) for at søge om hjælp til at bekæmpe Goor. Her møder de blandt andet gudernes leder Zeus alias Russell Crowe klædt ud i guldundertrøje og balletskørt med en tordenkile, der ser ud som om, der er hentet på lageret i en gammel Hollywood-film fra 40’erne.

Fjollerierne gør, at første halvdel af filmen aldrig fænger. Det gør anden del til gengæld, hvor ”Thor: Love and Thunder” pludselig slår over i en meget mørkere tone og faktisk får leveret nogle ret gribende afskedssekvenser. Det er blot for sent til at skabe en helstøbt film.

Samtidig er det som om, at Marvel her i fase fire er ude på ét langt eksistentielt trip med samme morale film efter film: Lær at give slip – ikke mindst på kærligheden.

I TV-serien ”WandaVision” (2021) måtte Wanda Maximoff/Scarlet Witch erkende, at hun ikke kan genopleve Vision eller få familie og børn med ham. Og i ”Doctor Strange in the Multiverse of Madness” (2022) må både hun og Doctor Strange erkende, at de ikke kan ændre virkeligheden til én, hvor hendes børn eksisterer og han bliver gift med sin store kærlighed. På samme måde måtte Peter Parker slette sig selv fra hukommelsen hos både kæresten MJ og vennen Ned i ”Spider-Man: No Way Home” (2021), og nu er det så Thors tur til at give slip.

Det er hverken godt for troen på kærligheden eller tiltroen til Marvels evne til at forny sig, at alle selskabets seneste film har kredset om det sammen.

Om det har ændret sig, når næste kapitel i franchisen – Black Panther 2 – kommer til efteråret, må tiden vise.

Thor 4: Love and Thunder – 119 minutter – USA og Australien – Instruktør: Taika Waititi – Medvirkende: Chris Hemsworth, Natalie Poertman, Christian Bale, Tessa Thompson m.fl.