FILM: The Good Nurse – Isnende og bundsolid Hollywood-debut fra Tobias Lindholm

I Danmark har den akutte mangel på sygeplejersker ført til en ophedet politisk valgdebat. Og midt i det hele lander så Tobias Lindholms Hollywood-debut ”The Good Nurse”  med en langt mere skrækindjagende historie fra hospitalsverdenen.

Filmen bygger en virkelig historier om sygeplejeren Charlie Cullen, der i 90’erne og starten af 00’erne nåede at slå et stort antal patienter ihjel, mens han arbejdede på en række hospitaler i New Jersey.

Metoden var enkel: Cullen sprøjtede insulin og anden farlig medicin ned i de drop-poser med vand, som bruges til patienterne, så de langsomt blev forgiftet og døde.

I alt tilstod han omkring 40 mord og endte med at blive dømt for 29. Men afhøringer og undersøgelser af patientjournaler de steder, hvor han nåede at arbejde, peger på, at det endelig tal kunne ligge så højt som omkring 400.

Et fuldstændig ubegribeligt tal, og det ville derfor have været nemt ensidigt at stemple Cullen som et monster. Det har imidlertid ikke været Tobias Lindholms ærinde og tak for det.

Filmen skildres via sygeplejersken Amy. En enlig mor, der kæmper sig gennem opslidende nattevagter på et overbelastet og evigt underbemandet hospital. Hun er ekstra udfordret af en hjertefejl, der gør, at hun egentlig slet ikke burde arbejde. Men det valg er en luksus, hun ikke har råd til, fordi hun endnu mangler fire måneder i at have arbejdet så længe i sit job, at hun får en sundhedsforsikring.

Som en frelsende engel møder hun den nyansatte sygeplejer Charlie, der dækker ind for hende på de udmattende vagter, så hun kan holde længe nok til, at for den ønskede forsikring. De to bliver hurtigt nære venner, og Charlie bliver også hurtigt populær hos hendes døtre.

Da flere patienter på hendes afdeling begynder at dø af en overdosis insulin har hun derfor svært ved at tro på, at Charlie står bag, men langsomt begynder mistanken at bide sig fast.

Netop denne dobbelthed gør ”The Good Nurse” til en anderledes seriemorderfilm, fordi den tør udfordre vores normer om, at man enten er ond eller god. At mennesker – måske i virkeligheden alle mennesker – kan indeholde begge dele er både langt mere autentisk, men også langt mere skræmmende.

Samtidig er ”The Good Nurse” en lammende kritik af det amerikanske sygehusvæsen. Mange af de hospitaler, hvor Cullen var ansat, havde mistanke om, at han var indblandet i dødsfaldene, men undlod at gøre noget. Dels af hensyn til deres omdømme, dels for at undgå sagsanlæg. I stedet fyrede de ham, og overlod på den måde problemet til det næste sted, han blev ansat.

Det gælder også Amy’s hospital, der forsøger at holde sagen nede og i stedet ender med at fyre Charlie på en teknikalitet, fordi han er kommet med en forkert oplysning i sine ansættelsespapirer.

Jessica Chastain er perfekt valgt til rollen som den sympatiske Amy, som lige fra starten fanger tilskuernes sympati. Chastain formå som få at spille med minimalisme og fange følelserne i et blik eller en lille bevægelse. Og Eddie Redmayne er skræmmende troværdig, som den komplicerede Charlie, der skifter mellem at være ven og morder.

Tobias Lindholm styrer tropperne med realisme, præcision og skandinavisk mådehold. Man kan indvende, at mådeholdet lige er ved at kamme over, og at filmens drama udnyttes for lidt, og at dens personer kunne have været endnu mere udbyggede. Men det rokker ikke ved slutresultatet: At Tobias Lindholm har leveret en bundsolid og overbevisende debut.

The Good Nurse – 121 minutter – USA .- Instruktør: Tobias Lindholm – Medvirkende: Jessica Chastain, Eddie Redmayne, Denise Pillott, Dartel McRay, Noah Emmerich, Nnamdi Asomugha m.fl.