FILM: Se gennem Aske – Debutfilm om tabt homoseksuel kærlighed emmer af troværdighed og følelsesmæssig resonans

Scenen er sat fra starten: To unge mænd sidder på en café – den ene norsk, den anden dansk. Den norske fyr fortæller begejstret om sine oplevelser i byen. Den danske fyr – filmens hovedperson Christian – forklarer, at han er mere stille af natur.

Han er dog ikke mere stille, end at han lader sig provokere af to midaldrende mænd ved nabobordet. Da de skulende og hånligt forstyrrer daten, konfronterer han dem. Råber op. Laver en scene.

Det bliver for meget for nordmanden, og daten går i opløsning. På vej hjem med sin telefon i den ene hånd og en kebab i den anden, er Christian dog allerede på udkig efter den næste fyr.

Og sådan fortsætter det i Ludvig C. Poulsens jordnære debutspillefilm ”Se gennem Aske”. En utraditionel coming of age fortælling,  der følger Christian i fem år efter bruddet med hans første kæreste Aske.

Christian fylder sit liv med sine studier og sex. Som en hærdet fuglejæger skyder han med spredhagl, hvor dagens soundtrack er lyden fra hans dating-app. Men hans erobringer forløser ingenting. Christian er konstant spændt ud mellem to poler: Enten føler han sig brugt, når fyrene smutter lige efter sex.. Eller også freaker han ud, når en fyr vil tage tingene langsomt og lære ham at kende.

Og så en dag, da han scroller gennem Findr, ser Christian pludselig Askes profil. Opdagelsen får ham til at miste fatningen, for hvornår er Aske kommet hjem? Og hvorfor svarer han ikke på Christians beskeder? Christians smerte og nysgerrighed transformeres til ren besættelse.

Poulsen er ikke én, der giver ved dørene. Filmens publikum skal arbejde for føden. Fortællingen springer frem og tilbage i tid, og instruktøren strøer kun langsomt de forskellige bidder ud som små brødkrummer. Han veksler mellem varme, romantiske flashbacks til forholdet med Aske og mere kølige scener fra Christians dating-jagt. Da detaljerne lidt efter lidt bliver afsløret, former de stadig et ufuldendt, men intenst billede af moderne kærlighed.

Brødkrumme-stilen lykkes dog ikke mindst på grund af Rex Leonards medrivende spil. Han præsenterer troværdigt Christians forpinte og komplekse natur, der går fra sympatisk og uskyldig til noget mørkere.

Filmens grundlæggende konflikt – Christians jagt efter følelsesmæssig intimitet de forkerte steder – væves også på briliant vis ind i hans studier. På den ene side studerer han økonomisk teori og finans. På den anden side filmer han konstant sine oplevelser med samme energi, som var det en fransk nybølgefilm. Men hans passion for dynamisk historiefortælling og hans ønske om at indfange livets flygtige skønhed har ingen plads i studiesalen på en økonomiuddannelse.

Geografisk holder Poulsen sig til Aarhus – et befriende valg i forhold til de mange danske, film, der foregår i og omkring København. Samtidig er det Poulsens egen hjemmebane, idet han har gået på den aarhusianske filmskoleuddannelse super 8.

Hans virkemidler er lige så jordnære som filmens stemning: Håndholdt kamera, få klip og et råt lyddesign. Sammen med Rex Leonards fornemme præstation borger det for en debutfilm med en stærk og meget troværdig følelsesmæssig resonans. Trods de mørke toner, er ”Se gennem Aske” dog ingen gyser. Bare en realistisk fremstilling af kærlighed og tab og den ekstase og angst, der udspiller sig mellem disse to.

Se gennem Aske – 82 minutter – Danmark – Instruktør: Ludvig C. Poulsen – Medvirkende: Rex Leonard, Laura Bach, Lior Cohen, Marie Askehave, Mario Alexander Kojas Bæckman, Kristoffer Eriknauer, Alexander Bryld Obaze, Søren Mingon, Jonas Kristiensen m.fl.