Filmanmeldelse: Spotlight – Flot, lavmælt journalistdrama

Spotlight

4 popcorn

I en verden og en tid, hvor den ene Hollywood-blockbuster efter den anden tromler larmende ind over biograflærredet fuld af højt tempo og computeranimerede effekter, virker det befriende gammeldags at møde en film, der stille og roligt fortæller et intenst politisk og psykologisk drama.

Den amerikanske instruktør og tidligere skuespiller Tom McCarthy er imidlertid mester i at lave lavmælte dramaer og tolke verden set fra outsiderens synspunkt.

I hans debutfilm ”The Station Agent” (2003) er Peter Dinkage således en udstødt, der flytter ind i et forladt jernbanedepot for at være alene og mod sin vilje bliver katalysator for en række begivenheder og forandringer. Og i ”The Visitor” (2007) indleder en universitetsprofessor (Richard Jenkins) en livslang forbindelse med en syrisk familie, som uventet flytter ind i hans lejlighed på Manhattan.

Hans nye film ”Spotlight” fortæller den sandfærdige historie om, hvordan avisen Boston Globe i 2001 kom på sporet af en sammensværgelse i den katolske kirke, og afdækkede hvordan en lang række katolske præster misbrugte børn seksuelt. Ikke just nogen nem opgave i en by, hvor katolicismen stod stærkt, og hvor politiet og de katolske præster havde tætte forbindelser til hinanden.

Filmen foregår over en periode på et halvt år og fortæller historien om, hvordan Boston Globes såkaldte Spotlight-redaktion bruger måneder på at grave sig stadig dybere ned i deres research. Den består at redaktøren Walther Robinson (Michael Keaton), og hans tre journalister Michael Rezendes (Mark Ruffalo), Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) og Matt Carroll (Brian d’Arcy James).

Da avisens nye jødiske redaktør Marty Baron (Liev Schreiber) bliver interesseret i beskyldninger om, at Bostons katolske ærkebiskop, kardinal Bernard Law har beskyttet præster, som har voldtaget unge kordrenge, sætter han Spotlight-redaktionen til at opspore ofre og beviser.
“Spotlight” deler DNA med journalistfilmen over dem alle “Alle præsidentens mænd” (1976). Meget af dens lavmælte intensitet kommer fra skildringen af journalisterne daglige arbejde. Selv om Tom McCarthy gør et par spæde forsøg på at uddybe sine karakterers baggrund og personlighed, ligger focus først og fremmest på deres research. Og da ”Spotlight” foregår før internettet omfatter denne research masser af personlige interviews, gennemtrævling af gamle retsdokumenter m.m.

McCarthy hjælpes også godt på vej af sine skuespillere – herunder ikke mindst Mark Ruffalo, der står for et af filmens få følelsesudbrud. Ellers undertrykker personerne snarere deres følelser i en film, der trods sit sensationelle emne dyrker det saglige, det realistiske og det afdæmpede.

Måske er dette ”Spotlights” arkiles-hæl, for filmen ender med at gribe tilskuernes hjerner og respekt, mere end deres hjerter. Men at den fuldt fortjent er med i nattens Oscar-opgør, kan der ikke herske tvivl om.

Spotlight – 128 minutter – USA og Canada – Instruktør: Tom McCarthy – Medvirkende: Michael Keaton, Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Brian d’Arcy James, Liev Schreiber m.fl.