Filmanmeldelse: Pompeji – Banalt men visuelt flot drama om verdens kendteste vulkanudbrud
Navnet Pompeji har samme udødelige klang af tragedie og undergang som Titanic. Begge repræsenterer de enestående og spektakulære historiske katastrofer, der tiltrækker sig publikums opmærksomhed, som en lysende lampe tiltrækker møl.
Ved et sært skæbnetræf minder Paul W. S. Andersons nye film ”Pompeji” også om James Camerons ”Titanic” (1997). Begge film er således bygget op om en umulig kærlighedsaffære på tværs af klasseskel og med henholdsvis vulkanudbruddet og det synkende skib som farverig baggrund og dynamisk spændingsmoment.
Anderson har aldrig hældet til det subtile, lige som han aldrig har demonstreret store evner som personinstruktør. Tværtimod har han igen og igen vist – blandt andet i de fem Resident Evil film – at hans mål er at give publikum så stort et brag for billetprisen som muligt.
Her ligger både ”Pompejis” svaghed og styrke. For mens manuskriptets banaliteter og de overfladisk tegnede personer fremstår som en katastrofe i sig selv, indfrier Anderson til fulde forventningerne, da han en time inde i den 105 minutter lange film, lader Vesuv gå i udbrud i et dommedagsorgie af jordskælv, tsunamier, glødende sten der falder som haglbyer fra himlen, lava og brændende askeskyer.
Historien begynder ellers langt væk i England, hvor kelteren Milo oplever, hvordan hele hans folk udslettes af den grusomme senator Corvus. Som voksen ender Milo i Pompeji som gladiatorslave under navnet ”The Kelt”. Her møder han – og forelsker sig i – den smukke Cassia, datter af byens rigeste handelsmand.
Men Cassia efterstræbes af Corvus. Og selv om hun afskyr ham, tvinges hendes forældre alligevel til at billige giftemålet. Da Corvus opdager de varme følelser mellem Milo og Cassia gør han alt for, at Milo ikke skal overleve de forestående gladiatorkampe.
Milo allierer sig imidlertid med den bomstærke gladiatormester Atticus, og øjner nu chancen for hævn over manden, som slog hans familie ihjel. Og imens venter den virkelige katastrofe blot på at bryde ud.
Ifølge pressematerialet har Paul W. S. Anderson brugt seks år på at researche vulkanudbrudet i Pompeji i år 79, hvilket har resulteret i en imponerende detailrigdom.
Der er dog næppe brugt samme tid på manuskriptet, der aldrig hæver sig over klichéstadiet – og som er aldeles uden den selvironi, der ellers kunne have have gjort den til en anderledes helstøbt filmoplevelse.
I hovedrollen som Milo, har Anderson valgt Kit Harrington, der primært er kendt fra ”Game of Thrones”. Hans skuespilsmæssige repertoire er i filmen reduceret til et enkelt, stift ansigtsudtryk, mens hans imponerende fysik til fulde lever op til rollen.
På samme måde har Emily Browning fysikken til at spille den togaklædte heltinde. Med et ansigt, der på en gang er klassisk delikat med store øjne og fyldige læber kan man sagtens forstå Milos betagelse, men også Brownings replikker er reduceret til en billig lægeroman.
Kiefert Sutherland er ond til det karikerede som Corvus og med en underlig malplaceret accent. Han burde nok have skævet til sin far Donald Sutherland, der som få kan kunsten at spille virkelig ond.
Og i midten af dramaet har Carrie-Anne Moss og Jared Harris kun lige akkurat nok at lege med til at udfylde rollerne som Cassias forældre.
Mest helstøbt er Adewale Akinnuoye-Agbaje som Atticus, en garvet gladiator, der blot skal vinde enkelt kamp mere – tror han – før han ifølge romerretten er fri. Han tilfører sin rolle en uventet grad af værdighed og alvor i en film, der ellers ikke kræver meget af sine skuespillere.
Den altoverskyggende hovedperson er imidlertid den slumrende vulkan. Da først Vesuv for alvor går i udbrud, skylles manuskriptets mangler og personernes endimensionelle præstationer bort i et overflødighedshorn af lavaglødende effekter og begraver Pompeji og dens indbyggere for eftertiden. Det er filmens sidste halve time, der retfærdiggør resten og gør, at man alligevel føler, man har fået noget for sine penge.
Pompeji – 105 minutter – Canada og Tyskland – Instruktør: Paul W. S. Anderson – Medvirkende: Kit Harrington, Emily Browning, Kiefert Sutherland, Carrie-Anne Moss, Jared Harris, Adewale Kinnuoye-Agbaje m.fl.