Berlinale-interview: Siri Melchior

Siri Melchior

– Jeg har ingen forventninger til Berlinalen. Jeg håber bare, det bliver sjovt!

Sådan lyder det fra Siri Melchior, da CineMadsen fanger hende via skype i hendes London-domicil et par uger inden festivalen.

Det er anden gang, at den danske animator er repræsenteret i Berlinalens børnesektion Generation Kplus. I 2010 deltog hun med kortfilmen ”Fløjteløs”, og denne gang gælder det tre afsnit af serien ”Lili”.

Lili er en lille pige med ekstraordinær fantasi og stor selvstændighed. Måltiderne bliver en fest, hvor den flotte røde ketchup og kartoflerne bliver brugt til at lave billeder. Tandbørstningen bliver en sindrig leg, der ender med at oversvømme badeværelset. Og når hun har sin bedste veninde Molly på besøg, vil de to præcis det samme og kæmper om legetøjet

– Hun gør alt det, hun ikke skal. På den måde er der noget meget sandt over hende. Det er som at kigge ind i sin egen stue på sine egne børn. Derfor er det også en figur, som man ikke bliver træt af, fortæller Siri Melchior, der er spændt på publikums reaktion, når de tre afsnit af serien vises i Berlin.

– Selv om Berlinalen ikke er lige så vigtig for animation som for eksempel Annecy International Animation Film Festival, er det da spændende at være udtaget. Da ”Lili” ikke er en egentlig kortfilm, men en serie, kan jeg imidlertid godt være bange for, at den stikker lidt for meget ud. Den er jo ikke lavet til filmfestivaller, men til at blive vist på tv, siger Siri Melchior.

Samarbejdet med Aakeson
”Lili” er oprindelig skabt som en børnebogsserie af manuskriptforfatteren Kim Fupz Aakeson og modeleret over hans egen datter af samme navn.
– Det var for fire år siden, og allerede dengang tænkte jeg, at det ville egne sig til at lave en animeret film. Jeg snakkede så med Marie Bro (filmens producer), der hurtigt var med på ideen, og Kim gik med til at skrive manuskripterne.

– Samarbejdet mellem Kim og mig har været fint lige fra starten. Filmen er da også blevet lidt anderledes end bøgerne. Den er mere rå i stilen, men også mere farvemættet og hyggelig, mener Siri Melchior.

Lang proces
I alt har hele processen omkring ”Lili” taget to år, hvoraf selve tegneprocessen kun har varet fire-fem måneder.

– Det meste af tiden går med at finde penge. Derefter kommer belønningen i form af selve tegnearbejdet.

– Det, der fascinerer med ved animation er, at man kan fortælle historier. I sidste ende handler det om at fortælle historier via billeder. Derudover kan jeg også godt lide, at arbejdet er så varieret og at klippe filmen, siger Siri Melchior, der oprindeligt er uddannet på animationslinjen på Royal College of Art i London.

Mere ”Lili”

Foreløbig er der tegnet otte afsnit af ”Lili”, der kan ses på Egmonts streaming-tjeneste Min Bio, lige som de vil blive vist på TV2 og svensk og norsk tv. Siri Melchior håber dog, at der bliver så meget opmærksomhed om serien, at der bliver efterspørgsel efter flere afsnit.

Derudover har den danske animator også lavet serien ”Rita og Krokodille”. Her er der indtil nu er produceret seks film, mens yderligere 20 afsnit er på vej. ”Rita og Krokodille” er indtil videre solgt til både DR, tysk og fransk tv og til Sverige, Norge, Finland, Island og Tjekkoslovakiet.

– Jeg har ingen forventninger til Berlinalen. Jeg håber bare, det bliver sjovt!

Sådan lyder det fra Siri Melchior, da CineMadsen fanger hende via skype i hendes London-domicil et par uger inden festivalen.

Det er anden gang, at den danske animator er repræsenteret i Berlinalens børnesektion Generation Kplus. I 2010 deltog hun med kortfilmen ”Fløjteløs”, og denne gang gælder det tre afsnit af serien ”Lili”.

Lili er en lille pige med ekstraordinær fantasi og stor selvstændighed. Måltiderne bliver en fest, hvor den flotte røde ketchup og kartoflerne bliver brugt til at lave billeder. Tandbørstningen bliver en sindrig leg, der ender med at oversvømme badeværelset. Og når hun har sin bedste veninde Molly på besøg, vil de to præcis det samme og kæmper om legetøjet

– Hun gør alt det, hun ikke skal. På den måde er der noget meget sandt over hende. Det er som at kigge ind i sin egen stue på sine egne børn. Derfor er det også en figur, som man ikke bliver træt af, fortæller Siri Melchior, der er spændt på publikums reaktion, når de tre afsnit af serien vises i Berlin.

– Selv om Berlinalen ikke er lige så vigtig for animation som for eksempel Annecy International Animation Film Festival, er det da spændende at være udtaget. Da ”Lili” ikke er en egentlig kortfilm, men en serie, kan jeg imidlertid godt være bange for, at den stikker lidt for meget ud. Den er jo ikke lavet til filmfestivaller, men til at blive vist på tv, siger Siri Melchior.

Samarbejdet med Aakeson
”Lili” er oprindelig skabt som en børnebogsserie af manuskriptforfatteren Kim Fupz Aakeson og modeleret over hans egen datter af samme navn.

– Det var for fire år siden, og allerede dengang tænkte jeg, at det ville egne sig til at lave en animeret film. Jeg snakkede så med Marie Bro (filmens producer), der hurtigt var med på ideen, og Kim gik med til at skrive manuskripterne.

– Samarbejdet mellem Kim og mig har været fint lige fra starten. Filmen er da også blevet lidt anderledes end bøgerne. Den er mere rå i stilen, men også mere farvemættet og hyggelig, mener Siri Melchior.

Lang proces
I alt har hele processen omkring ”Lili” taget to år, hvoraf selve tegneprocessen kun har varet fire-fem måneder.

– Det meste af tiden går med at finde penge. Derefter kommer belønningen i form af selve tegnearbejdet.

– Det, der fascinerer med ved animation er, at man kan fortælle historier. I sidste ende handler det om at fortælle historier via billeder. Derudover kan jeg også godt lide, at arbejdet er så varieret og at klippe filmen, siger Siri Melchior, der oprindeligt er uddannet på animationslinjen på Royal College of Art i London.

Mere ”Lili”
Foreløbig er der tegnet otte afsnit af ”Lili”, der kan ses på Egmonts streaming-tjeneste Min Bio, lige som de vil blive vist på TV2 og svensk og norsk tv. Siri Melchior håber dog, at der bliver så meget opmærksomhed om serien, at der bliver efterspørgsel efter flere afsnit.

Derudover har den danske animator også lavet serien ”Rita og Krokodille”. Her er der indtil nu er produceret seks film, mens yderligere 20 afsnit er på vej. ”Rita og Krokodille” er indtil videre solgt til både DR, tysk og fransk tv og til Sverige, Norge, Finland, Island og Tjekkoslovakiet.