CPH:BOX 2017 – A Modern Man – Spændende portræt mangler nærhed

A Modern Man

4 popcorn

Antrittet er perfekt: En smukt udseende mand ulasteligt klædt i blå skjorte og sandfarvede shorts slentrer hen til den lokale sportsvognsforhandler i Monaco. Her begynder han straks – og tydeligt uimponeret – at forhandle om en pralende orange Porsche 911, som var han en tur i Matas for at købe aftershave. Bilen går an kan vi forstå, hvis det da er muligt at få sat bedre højtalere i. Det er det selvfølgelig, og inden længe drøner han ud af bjergvejene omkring Monaco for at prøve sin nye bil.

Det kunne nærmest være åbningsscenen i en James Bond film bare uden license to kill. Sådan er livet for engelske Charlier Siem – det liv som den danske instruktør Eva Mulvad har sat sig for at skildre i dokumentarfilmen ”A Modern Man”.

Charlie er førsteviolinist med en kraftigt stigende fanskare. Han turnerer verden rundt, og står på scenen med sine følsomt-smukke Adonis-træk og spiller endnu mere følsom, insiterende musik for fulde huse. Han færdes ubesværet, nærmest hjemmevant blandt verdens kulturelite og andre priviligerede og når også ind imellem at udføre modeljobs for store modehuse som Hugo Boss og Armani. Han bor i luksuriøse omgivelser og ja, så kører han altså Porsche og har råd til at gøre det.

På overfladen har Charlie alt: Skønhed, penge og talent, men Eva Mulvad stiller sig ikke tilfreds med overfladen. Hun forsøger fra første scene at nå ind bag sin hovedpersons smukke ydre. Strategien synes at være, at hvis bare hun følger Charlie længe nok, så vil sprækkerne indfinde sig og lyse op som åbne sår midt i de poetiske billeder.

Så vi følger med Mulvad i hælene på Charlie gennem koncertsale, hos skrædderen ja selv under bruseren. Og strategien virker – næsten. Når man ser Charlie sidde og øve sig alene i et helt mørkt værelse i et luksuriøst hus, mens solen og svømmepølen kan ses gennem vinduet bag ham, fornemmer man nok kunstnerens ambition, men også succesens afgrundsdybe ensomhed.

I glimt røber den kæreste- og venneløse Charlie også, hvordan han aldrig lader andre mennesker komme tæt på og aldrig har været forelsket. Han tryllebinder andre med sit udseende og sin musik, men er en amatør, når det gælder om at knytte nære relationer.

Eva Mulvad har været der før. I ”Det gode liv” (2011) skildrede hun således en rig kvinde og hendes datter, der pludselig oplever, at pengene slipper op. Desværre er Charlie Siems personlighed ikke lige så spændende. På samme måde, som han ikke knytter nære relationer, lykkes det heller ikke helt at knytte en nær kontakt mellem Charlie og publikum.

Hans dæmoner får vi lov at få et glimt af, men for det meste forbliver de skjult, mens han færdes i en verden, hvor han er den eneste af filmens personer, der navngives.

Filmens titel klinger i øvrigt sært dobbelttydigt. For selv om Charlie ruller sig ud på Instagram, færdes han i en meget traditionel, klassisk kulturverden. Men måske handler det moderne mere om hans rodløse søgen efter perfektionisme nærhed.

A Modern Man – 85 minutter – Danmark – Instruktør: Eva Mulvad – Medvirkende: Charlie Siem m.fl