FILM: De lydløse – Flot actiondrama om Danmarkshistoriens største kup mangler dybde

Normalt er film om store, spektakulære bankkup og røverier noget, der hører udenlandske film og tv-serier til. Alene fordi det virker for urealistisk at henlægge handlingen til lille, tussenussede Danmark.

Men den 10. december 2008 skete der faktisk et kup herhjemme, der selv efter international standard var spektakulært. Den dag tidligt om morgenen stormede en stor gruppe maskerede mænd nemlig Dansk Værdihåndteringscentral i Brøndby og gennemførte Danmarkshistoriens største røveri.

De var stærkt bevæbnede med blandt andet kalasjnikov stormgeværer. De hindrede metodisk politiet i at nå frem ved at blokere politistationer med stjålne skraldebiler og partisansøm. Og de slap afsted med over 70 millioner kroner. Og selv om røverne siden blev pågrebet og i 2010 tilsammen dømt over 100 års fængsel, har man indtil nu kun fundet de 4 millioner kroner.

Sådan en historie er selvfølgelig for oplagt en mulighed til ikke at filmatisere. Den har da også ligget og rumlet i årevis som en skjult drøm hos den danske instruktør Frederik Louis Hviid.

Hviid viste allerede sit talent for det rå filmsprog i debuten ”Shorta” (2020), som han instruerede med Anders Ølholm, samt i DR-serien ”Huset” (2023), som han skabte med Michael Noer. Nu har han så taget springet som soloinstruktør.

Titlen ”De lydløse” er slang for sedler i den kriminelle underverden. Og det er netop den meget store mængde sedler, som Værdihåndteringscentralen liger inde med, der lokker røverne.

Centralt i historien står bokseren Kasper, der trods sin fattige baggrund drømmer om at slå igennem både som bokser og i rollen som far over for sin lille datter.

Så da han bliver kontaktet af den erfarne skurk Marokkaneren, der vil have ham med til det store kup, er han ikke længe om at sige ja.

Mens de er i gang med planlægningen, kommer en anden gruppe dem i forkøbet og røver 62 millioner fra selskabet Loomis i Glostrup få kilometer borte.

Først overvejer Kasper og de andre at droppe kuppet. Men snart beslutter de at gennemføre planen og prøve at overgå den anden bande.

Det kan virke oplagt at sammenligne ”De lydløse” med ”Olsen Banden”, som jo også var kendte for deres spektakulære kup. Men de to bevæger sig i hver sin ende af spektret. Hvor Olsen Banden var ægte folkekomedie, fremstår ”De lydløse” både kompromisløs og realistisk i sin brutalitet og vold lige fra starten. I indledningsscenen røves en pengetransport i Sverige og chaufføren og vagten dræbes uden tøven, da de ikke vil/kan udlevere nøglen.   

Som actionfilm betragtet er ”De lydløse” til gengæld lykkedes fuldstændig for Frederik Louis Hviid og må betragtes som noget så udansk som et rendyrket actionbrag. Filmens intense og nervepirrendevisualitet får flere gange undervejs én ud på kanten af sædet.

Filmfotografen Adam Wallenstein har gjort et imponerende arbejde, og tonemester Morten Green står for den iørefaldende lydside, der utrætteligt driver dramaet frem. Min eneste anke er, hvorfor man bevidst har valgt at gøre det hele så mørkt? Ja, selv udendørssenerne virker dunkle, som om det ville virke utroværdigt på genrevalget med lidt sollys og klare farver.

Gustav Giese står dog knivskarpt som Kasper. Han har været i træningslokalet og kameraet kan næsten ikke få nok af at dvæle ved hans sixpack og veltrimmede krop i kridhvide speedo underbukser.

Men netop den fascination af krop og overflade er imidlertid også det store problem i ”De Lydløse”. Vi kommer nemlig aldrig for alvor forbi overfladen. Manuskriptet evner ikke at give personerne og deres indbyrdes relationer nogen dybde, lige som alt for meget får lov at stå uforklaret.

Filmens kvinder er reduceret til rene klichéer: Kaspers misfornøjede kone og Marokkanerens voldsunderkuede partner får intet at arbejde med, og det virker uforståeligt at bruge et stortalent som Amanda Collin til en minimal rolle som kvindelig sikkerhedsvagt.

”De lydløse” ender som et tomt actionkick. Man forlader biografen med adrenalin i kroppen, men ikke særlig meget andet.

De lydløse – 110 minutter – Danmark – Instruktør: Frederik Louis Hviid – Medvirkende: Gustav Giese, Reda Katep, Amanda Collin, Christopher Wagelin, Camilla Lau m.fl.