CPH PIX 2018 – Det skal du se
Lige som min fødselsdag og juleaften minder CPH PIX mig altid om, hvor hurtigt året går. Er det virkelig allerede på den tid igen? Ja, det er det. Her til aften lød startskuddet til PIX for 10. gang. Festivallen blev skudt i gang i Imperial biografen med et sandt massemord, idet man som åbningsfilm havde valgt Lars von Triers meget omtalte ”The House That Jack Built”. Det var så samtidig den første chance almindelig biografgængere har haft for at se filmen i en dansk biograf.
Det er blandt andet det, som en festival som CPH PIX kan: Give folk mulighed for et smugkig på nogle af de mange film, der i de kommende måneder kommer bredere ud i biograferne. Men endnu vigtigere er det, at det for langt størstedelen af filmenes vedkommende er den eneste chance man nogensinde får for at se dem på dansk jord.
Alene det burde få selv mindre hærdede filmgængere ud af sofaen og ind på sofarækken i biografen i stedet. Og der er nok at vælge imellem. Det fulde festivalprogram inkluderer 181 spillefilm samt 63 kortfilm i festivalens skole- og familieprogram Buster.
Det svarer til, at man skal se i snit næsten 13 film om dagen i de kommende 14 dage, som festivalen varer, hvis man bare skal nå spillefilmsdelen, så som altid er man nødt til at vælge.
Her plejer jeg altid at opfordrer til, at man forlader sin vante film-comfortzone og kaster sig ud i det ukendte. Løser billet til helt andre typer film fra helt andre lande, end man er vant til. Man har intet at miste og stor chance for at få sig en unik filmoplevelse op opleve, hvordan filmsproget forandrer sig, alt efter hvor i verden, man befinder sig. Lige netop det kan man ellers nemt glemme med et dansk biografrepertoire, der for 95 procents vedkommende består af film fra Europa og USA.
Denne gang vil jeg imidlertid også opfordre til, at man satser på det kendte – eller rettere anerkendte. CPH PIX giver nemlig også mulighed for at se årets prisvindere fra alle de tre store europæiske filmfestivaler i Berlin, Cannes og Venedig. Vinderen af guldløven i Venedig, den mexicanske instruktør Alfonso Cuarons ”Roma”, slutter endda CPH PIX af den 10. ooktober samme sted den i aften starter.
Eller man kan dyrke det nye i PIX’ hovedkonkurrence New Talent Grand Prix, hvor de 10 film vanen tro er spredt ud over kloden. Her finder man også to danske bidrag: Rasmus Kloster Bros originale ”Cutterhead” om kvinden Rie, der fanges nede i boremaskinen til den nye metrolinie med en kroat og en fyr fra Eritrea, og Isabella Eklöfs drama ”Holiday”.
Sådan kunne man blive ved. Lad mig slutte med at ønske alle en forrygende festival og for at gøre det lidt nemmere at vælge og vælge fra kommer her som vanligt en håndfuld gode bud på gode filmoplevelser på CPH PIX:
JIMMIE
Jeg begynder mine anbefalinger med en omvendt flygtningefilm. Verden er således vendt på hovedet i ”Jimmie”: Der er krig i selveste Sverige, hvilket tvinger en far og hans søn ud på en flygtningerejse ned gennem Europa. De nærmere omstændigheder kender vi ikke, for instruktør Jesper Ganslandt vælger med en Terrence Malick-lignende impressionisme at zoome radikalt ind på barnets oplevelse. Resultatet er et smukt, kaotisk filmoplevelse om flugt og set med et barns øjne. Tankevækkende fra start til slut.
01/10 – 19.00 – DAGMAR
04/10 – 17.00 – GRAND
DAUGTHER OF MINE
Efter PIX-konkurrencefilmen ”Sworn Virgin” (2015) er instruktøren Laura Bispuri tilbage med et familiedrama af format – mildt sagt. Historien udspiller sig på den italienske ø Sardinien. Her bliver den 10-årige Vittoria midtpunkt for to voksne kvinders følelser: Hendes varme, kærlige mor Tina og den løsslupne, men også spændende Angelica, byens femme fatale der lever et liv med masser af fester, alkohol og tilfældig sex. Da det går op for Vittoria, at Angelica er hendes biologiske mor, spidser dramaet til. En både underholdende og stærkt spillet film.
29/09 – 21.15 – CINEMATEKET
03/10 – 19.00 – DAGMAR
08/10 – 21.30 – CINEMATEKET
TOUCH ME NOT
Mit næste bud er vinderen af Guldbjørnen på årets Berlinale – en skøn, forfriskende hybrid mellem dokumentar og fiktion, der nysgerrigt og fuldstændig uden forbehold udforsker skønheden og seksualiteten i alle kroppe: Mød for eksempel hovedpersonen Laura, som ikke kan klare berøring og derfor hyrer en gigolo til at onanere foran sig. Eller Christian, hvis krop er forkrøblet af en muskelsygdom, men som alligevel finder sig selv smuk og attråværdig. Adina Pintilie leger med fordommene og følelser og bryder begge dele ned på lærredet.
27/09 – 16.45 – GLORIA
06/09 – 21.15 – CINEMATEKET
SHOPLIFTERS
Og mens vi er ved festival-vinderfilm, så gå heller ikke glip af Hirozaku Kore-edas nyeste film, der vandt Guldpalmerne i Cannes i år. Hvad er en familie? Lyder filmens centrale spørgsmål. To butikstyve – en far og en søn – finder en 4-årig pige frysende og alene på en altan og beslutter sig for at tage hende med hjem, selv om mandens kone ikke er vild med ideen. Det, der strater som en bittersød fabel bliver langsomt men sikkert et tankevækkende, socialt drama i takt med, at lag for lag langsomt skrælles af karaktererne.
01/10 – 19.30 – EMPIRE BIO
09/10 – 21.30 – GRAND
ROMA
Endelig har du som afslutning på CPH PIX 2018 mulighed for at se Alfonso Cuarons mesterlige film Roma, der vandt i Venedig i år, den tredje af de store europæiske filmfestivaller. Cuaron vender hjem til Mexico med sin karrieres mest personlige historie om to kvinder fra forskellige samfundslag, som begge må kæmpe med udsigterne til rollen som enlig mor. ”Roma” er optaget i blændende smuk 65mm og fortalt med smittende empati for de stærke kvinder i instruktørens liv. En film, der mere er bygget op omkring situationer end et egentlig plot.
10/10 – 21.15 – IMPERIAL