Filmanmeldelse: Late Night – Emma Thompson lader komikken få fuld skrue
Hvert år er der mindst én populær komedie, der får verdenspremiere på Sundance Festivalen i Utah i januar. Sådan var det også i år, hvor Nisha Ganatras debutfilm “Late Night” fik de store smil frem hos filmanmelderne og filmopkøberne.
Sådan kommer det med garanti også til at gå i Danmark, hvor filmen har premiere i denne uge. Sammen med den garvede manuskriptforfatter Mindy Kaling, har Ganatra skabt en poleret, lettilgængelig og alvorlig mainstream-komedie om kvinders udfordringer på arbejdspladsen og i underholdningsindustrien. Og en film, der brillerer med upåklagelig timing både hvad angår humor og valg af emner.
Katherine Newbury (Emma Thompson) er en kendt talk show værtinde og komiker, der har været i branchen i 28 år. Hun er arrogant og snoppet og har aldrig besøgt det skriverum, hvor hendes jokes bliver til.
Da hendes seertal svigter, og TV-selskabets direktør Caroline truer med at fyre hende, ansætter Katherine derfor Molly Patel (Mindy Kaling) til at skrive sine jokes. Først og fremmest fordi hun er indisk-amerikansk kvinde, mens mange af de andre manuskriptforfattere er ældre, hvide mænd.
Selv om Molly ikke har den store erfaring med komediegenren, og indledningsvis møder modstand fra de mandlige manuskriptforfattere, viser hun sig alligevel at være pengene værd. Hun giver både Katherine et godt materiale at arbejde med og gode råd til, hvordan hun kan nå ud til et bredere publikum.
Da Caroline forsøger at erstatte Katherine med den unge, populære komiker Daniel, hvis stil er både vulgær og kvindefjendsk, begynder Katherine dog for alvor at skulle kæmpe for sit job.
Fortællingen er det perfekte udgangspunkt til en skarp, satirisk kommentar over temaet ”kvinder, der skal begå sig i en mandedomineret verden”. I det hele taget føles ”Late Night” som en film, der rammer tidsånden og de senere års debat klokkerent, hvad end det gælder MeToo eller øget mangfoldighed både foran og bag kameraet.
Emma Thompson er som en hvirvlende vind i rollen som Katherine. Hun nyder tydeligvis den sjældne mulighed for at udfolde sit komiske talent, og fyrer sine one-liners af med stor energi. Den slags roller burde den engelske skuespillerinde have mange flere af.
Thompson overgås dog af Mindy Kaling ,der ikke blot har skrevet filmens manuskript, men som også spiller Molly i en præstation, der er lige så ustyrlig som indtagende: På den ene side er hun underehunden, der opfører sig som en fisk, der er endt på land. På den anden side forfølger hun sine mål med næsten skrupelsløs uskyldighed, samtidig med, at hun er sårbar og har let til tårer.
”Din ihærdighed kan være anstrengende at være i nærheden af”, siger Katherine til Molly på et tidspunkt. Men det er faktisk lige modsat. Molly er lige som ”Late Night” meget let at være sammen med – og meget morsom.
Nogle vil sikkert mene, at filmen trods sin evne til at ramme tidsånden mangler kant, og at den personer er for genretypiske og klichéagtige. Det hindrer den dog ikke i at være en af efterårets mest underholdende oplevelser.
Late Night – 102 minutter – USA – Instruktør: Nisha Ganatra – Medvirkende: Emma Thompson, Mindy Kaling, John Lithgow, Hugh Dancy, Reid Scott m.fl.