Bjarke Ingels bør frakendes retten til at gå i biografen

Jeg er sur på Bjarke Ingels – rigtig edderspændt sur!

Da den kendte stjernearkitekt var barn og ung, var han vild med Palads Teatret i København. Ja så sent som for tre år siden kaldte han det en ”forbrydelse”, hvis man rev den ikoniske bygning fra 1918 ned og dermed også dens farverige facade, som kunstneren Poul Gernes skabte i 1989.

”Da jeg var 14 år gammel og tog toget til Vesterport og så det første gang, tænkte jeg: ”Må man det?”. Tænk, at virkeligheden i et ofte gråt København kan være så sindssyg. Jeg kan forstå, at man overvejer at rive bygningen ned, og det, mener jeg virkelig, er en forbrydelse mod københavnsk arkitekturhistorie,« sagde Ingels til TV 2 i 2017.

Her pegede han på Palads Teatret som en af de fire bedste bygninger i verden – sammen med Operahuset i Sydney, Sesc Pompeia i Sao Paolo og det japanske Teshima Art Museum i Teshima.

Men man har som bekendt et standpunkt, til man tager et nyt.

Efter de voldsomme protester for tre år siden droppede man ideen om at dække banegraven ved Vesterport Station til. Men nu har Nordisk Film Biografer igen luftet drømmen om at rive Palads Teatret ned. Og denne gang kan grundejeren fremvise en modeltegning af erstatningen tegnet af Bjarke Ingels arkitektfirma BIG.

Bjarke Ingels har endda forklaret til filmmediet Filmz, hvorfor han ikke længere synes, at Palads Teatret skal bevares:


”Jeg vil sige, at hvis man river Palads ned uden at skabe et nyt hjemsted for dansk film, der er dansk film værdig, og et nyt byrum, der er København værdig, og med en eller anden form for markant by- og bygningsintegreret kunst af vor tids svar på Poul Gernes, så skal man dømmes til kun at se film på en iPhone uden at måtte gå i biografen.”

Til det vil jeg gerne sige top. Jeg synes hermed, at Bjarke Ingels bør frakendes retten til at gå i biografen og til fremover kun at se film på sin iPhone. Man kunne eventuelt gøre straffen tidsbegrænset – for eksempel tre år – for det tilfældes skyld, at han skifter mening igen.


Faktisk er det mig ubegribeligt, at en arkitekt, der som udgangspunkt jo burde sætte æstetikken højt, kan hoppe med på ideen om at rive en bygning ned, der ikke blot er et æstetisk klenodie i bybilledet, men også et kunstværk. Og hvad er det så, at Bjarke Ingels vil sætte i stedet? Endnu en gigantisk klump i glas og beton, der ligner alle de andre, der er skudt op de seneste 10-15 år.

Palads-navnet og biografen overlever godt nok i hans model, men vil så blive forvist til kælderen i en bygning, der på ingen måde er unik, eller som kun er indrettet til det formål. Man kunne strengt taget lige så godt have genåbnet Paladium Biografen i kælderen af Dansk Industris bygning.

Hvis Bjarke Ingels virkelig havde format og ikke bare løb fra sit synspunkt for at score endnu et klækkeligt honorar, så ville han i stedet bruge sine evner til at udtænke, hvordan man kan renovere Palads Teatret, så man bevarer det smukke ydre, men gør det indre helt tidssvarende. Gerne med færre større og bedre indrettede biografer.

Desværre har Nordisk Film selv kastet håndklædet i ringen og erklæret, at de har brugt 70 millioner kroner på at vedligeholde Palads over en 10-årig periode, og at det kun bliver dyrere fremover (igen et argument for en gennemgribende renovering). Man kan derfor tvivle stærkt på, om biografen overhovedet åbner efter corona-nedlukningen i marts? Det er i hvert fald ikke sket endnu.

Bjarke Ingels har, som det fremgår, kun fokus på sit prestigeprojekt, og kommunen kan man pr. definition ikke forvente sig noget af. De er i forvejen ved af kapsle det indre af byen ind i høje, bombastiske nybyggerier.

Så selv om der er blevet oprettet en Facebook-gruppe med navnet ”Bevar Palads”, med over 12.000 støtter, ser det ud til at blive op af bakke at redde Københavns mest kendte og iøjnefaldende biograf. Det er så trist, som det kan være.