FILM: Japanske fortællinger – Mesterlig triologi af møde mellem mennesker

Det har været et stort år for den japanske instruktør Rysuke Hamaguchi. For få dage siden vandt hans nyeste film ”Drive My Car” prisen for bedste manuskript ved filmfestivalen i Cannes. Og tidligere på året vandt hans forrige film ”Japanske Fortællinger” sølvbjørnen og dermed andenpladsen ved Berlinalen.

Mens vi må vente lidt på ”Drive My Car” i de danske biografer, får ”Japanske fortællinger” premiere torsdag, og den er klart en tur værd i biografen.

Ikke blot er der mulighed for at opleve et helt andet filmisk sprog. Hvis man lader sig rive med af filmens stille, men intense dialoger, venter der også en stor oplevelse om mødet og følelserne mellem mennesker.

”Japanske Fortællinger” er som titlen antyder ikke én, men hele tre separate historier, der kun er bundet ganske overfladisk sammen. En triologi af forunderlige vignetter, der ifølge Hamaguchi udforsker temaerne tilfælde og fantasi.

Begge dele er tilstede i den første fortælling ”Magi”, hvor modellen Meiko er på vej hjem efter en foto-optagelse og deler en taxa med sin veninde Tsugumi. Mens tusmørket sænker sig over byen, opstår der en næsten Jim Jarmusch-agtig ”Taxi – Night on Earth” stemning, da Tsu fortæller om et magisk møde, hun netop har haft med en mand. ”Vi kærtegnede hinanden gennem vores ord”, lyder hendes beskrivelse. Hun er dog usikker på, om mødet kan udvikle sig til en romance, da manden er blevet traumatiseret af et tidligere forhold, hvor hans kæreste var utro. Gennem Tsu’s beskrivelse genkender Meiko sin ekskæreste. Hendes reaktion fører til to modsatrettede slutninger.

Den næste fortælling har titlen ”Åbne døre”. Det hentyder til en kendt litteraturprofessor Segawas politik, når studerende besøger hans kontor. Da Segawa dumper en af sine mandlige studerende beslutter han at få sin kæreste Nao til at forføre professoren og optage det på bånd for at få ham fyret. Det skal ske ved at Nao læser en erotisk passage op fra professorens prisvindende bog. Men Nao ender med at blive langt mere tiltrukket af Segawa end sin umodne kæreste.

Efter disse to kapitler slutter slutter Hamagushi ”Japanske fortællinger” med sin dybeste og bedste fortælling ”Nårsomhelst”. To kvinder – Natsuko og Aya – passerer hinanden på en togstation og tror, at de er gamle skolekammerater. Begejstret går de hjem til Aya kun for at opdage, at ingen af dem er den, som den anden troede. Men misforståelsen fører alligevel til, at begge får afsluttet et 20 år gammelt, uforløst forhold.

Som det fremgår, snakkes der meget i ”Japanske fortællinger”, men hvis nogen tror, at det gør filmen kedellig, tager de fejl. Det er intet mindre end mesterligt, hvad Hamaguchi får ud af sine kammerspil. Som den ene af hovedpersonerne i første fortælling, kærtegnes man af ordene og forføres ind i en dialogverden, der er så rig og nuanceret og som yderligere forstærkes af det tilbageholdte spil.

”Japanske fortællinger” er et første klasses bevis på, at filmverdene er uendeligt meget mere end Hollywood og gigantiske velkoreograferede actionsekvenser.

Japanske Fortællinger – 121 minutter – Japan – Instruktør: Rysuke Hamaguchi – Medvirkende: Kotone Furukawa, Hyunri, Fusako Urabe, Aoba Kawai, Kiyohiko Shibukawa, Katsuki Mori m.fl.