FILM: Und Morgen Die Ganze Welt – Vold versus ikke-vold i tysk drama

Hvornår er fredelige demonstrationer nok? Hvor findes det punkt, hvor det ikke bare bliver acceptabelt men også nødvendigt at bruge vold?

Det er omdrejningspunktet i den tyske instruktør Julia Von Heinz nye, nervepirrende drama ”Und Morgen Die Ganze Welt”, der for en måned siden var blandt konkurrencefilmene på dette års Filmfestival i Venedig.

Tyskland oplever en række voldelige racistiske optøjer, og den 20-årige jurastuderende Luisa er fast besluttet på at gøre en forskel. Hun flytter derfor ind i et kollektiv i den tyske by Mannheim, der er en del af den anti-fascistiske politiske bevægelse “Antifa”.

Men da Luisas for første gang deltager i en planlagt, fredelig demonstration, som i stedet tager en voldsom drejning, melder tvivlen sig: Hvor går grænsen for, hvor langt man skal gå for sin sag?

Tvivlen bliver ikke mindre, da hun møder den karismatiske fyr Alfa, der konstant presser på i kollektivet for mere og mere voldsomme aktioner mod neo-nazisterne. Hærværk i mindre skala ekskalerer til større ødelæggelser og direkte fysiske konfrontationer.

Draget af Alfa og sin egen frustration dykker Luisa ned i en verden af tiltagende intense aktioner. Men er “hårdt mod hårdt” og vold virkelig, det eneste rigtige modsvar til fascisme og fremmedhad? Eller er det blot, at overtage fjendens midler for at opnå sine mål?

Det ville have været dejligt, hvis filmen kom med et klart svar på sit eget grundspørgsmål. Men det gør den ikke – sikkert med fuldt overlæg.

Luisa er selv en ambivalent figur. Hun kommer fra en privilegeret baggrund og studerer endda jura. Alligevel skifter hun nærmest over en nat standpunkt og bliver langt mere rabiat, da hun overfaldes af en højrenationalistisk demonstrant, efter at være stukket af med hans mobil. Her når man ikke helt at følge med følelsesmæssigt.

På samme måde bliver man aldrig helt klar over, hvad det er, der driver Luisa mod Alfa. Er det hans revolutionære kampgejst? Eller er hun bare tiltrukket af ham lige som de fleste andre kvinder? Eller begge dele?

25-årige Mala Emde spiller rollen som Louisa med stor energi og finder balancen gennem den unge piges evigt skiftende, rastløse sind.

Det håndholdte kamera følger hendes mange stemningsskift på nær hold lige som alt andet i filmen. Snart iagttagende, snart i bevægelse som en tilskuer på sidelinien til en boksekamp, som hvert øjeblik forventer at blive trukket ind i slagsmålet.

Julia Von Heinz får indkredset strømningerne i den unge generation og konflikten mellem at protestere og gå i direkte kamp – og hun undlader ikke at citere den tyske grundlovs ord om, at alle tyskere har retten til at yde modstand mod enhver person, som forsøger at afskaffe den forfatningsmæssige orden. I sig selv en passus der åbner op for mange fortolkninger.

Og hun får også understreget, at den nye generations oprør er kvindedrevet. At det er kvinder som Luisa, der trods sin baggrund og sine privilegier kan få kampen tilbage til kernen. Hverken typer som den slagsbrorklare Alfa eller den tidligere 90-radikale Dietmar, der nu lever som en isoleret eneboer, der er gået i hundene.

Und Morgen Die Ganze Welt – 111 minutter – Tyskland og Frankrig – Instruktør: Julia Von Heinz – Medvirkende: Mala Emde, Noad Saavedra, Tonio Schneider, Andreas Lust, Luisa-Céline Gaffron m.fl.