FILM: The Alpinist – Fængslende dokumentar, men ikke for folk med højdeskræk
Lad mig komme med et par advarsler på forhånd.
Gå ikke ind og se Peter Mortimers og Nick Rosens fascinerende dokumentar ”The Alpinist” om den canadiske friklatrer Marc-André Leclerc, hvis du på nogen måde lider af højdeskræk.
I så fald vil du blive voldsomt udfordret og føle et sug af ubehag i maven lige fra første scene, hvor en drone indfanger Leclerc hængende på en bjergside i fingerspidserne med et svimlende fald under sig. Tilsyneladende fuldstændig lykkelig og ubekymret i en situation, der for længst ville have fået de fleste til at tisse i bukserne af skræk.
Hvilket fører til advarsel nummer to: Gå ikke ind og se ”The Alpinist”, hvis du tror, at du bliver meget klogere på, hvad der får nogle mænd – for det er næsten altid mænd – til at sætte livet på spil i dette grænseland mellem himmelen og jorden?
Selv Mortimer indrømmer, at han efter at have filmet friklatrermiljøet i 20 år ikke er kommet tættere på at forstå, hvad driver dem.
Det forhindrer ham dog ikke i at prøve. Da Mortimer hører om en fantastisk friklatrer, han ikke er stødt på tidligere, beslutter han sig for at finde ham.
Det er ikke helt nemt, da Leclerc modsat mange andre friklatrere kun bruger minimalt med tid på at dokumentere sine klatreeventyr på de sociale medier. Og da Mortimer og Rosen endelig finder ham, viser han sig at være en sød ung fyr med krøllet år, der ikke er det mindste interesseret i at promovere sig selv. Noget der skal vise sig at blive en udfordring for de to filmskabere.
Alligevel er det lykkedes dem at få en række imponerende og skrækindjagende optagelser i kassen.
Én af dem er en scene, hvor Leclerc er ved at forcere en isvæg i de canadiske Rocky Mountains, og hvor kameraet viser, hvordan hans fødder hænger frit og han udelukkende hænger i et par isøkser, mens han er ved at hale sig forbi en klippehylde. Igen uden den mindste, bekymrede rynke i ansigtet. Tværtimod kunne han ikke have set mere afslappet ud.
Senere i en anden scene må han stoppe op på vej op mod en klippetop i Patagonien i Argentina på grund af en snestorm. Han overlever natten i en sovepose, der er gjort fast til klippevæggen. Da stedet filmes på afstand, er det kun et lillebitte lys, der afslører, hvor han er, som en enlig stjerne i et kæmpe stort, mørkt univers.
Som i andre lignende film som ”Free Solo” (2018) og ”Super Frenchie” (2020) har Mortimer og Rosen også inkluderet Leclercs kæreste Brette Harrington, der selv er klatrer, og hans mor Michelle Kulpers for at forstå, hvad der driver den unge mand.
Ifølge Leclercs mor blev han diagnosticeret med ADHD som barn og har altid haft en masse energi, der skulle kanaliseres et eller andet sted hen. Og i Harrington fandt han en partner, der på egen krop kendte og forstod samspillet mellem risiko og belønning, når man klatrer. At man der på klippevæggen opnår den ultimative frihed ikke bare fysisk, men også i filosofisk forstand.
Eller som den berømte bjergbestiger Reinhold Messner har sagt det: ”Hvis døden ikke var en mulighed, så ville det være en børnehave og ikke et eventyr. Så ville det ikke være kunst.”
Uanset hvad, så er ”The Alpinist” et dybt fængslende portræt – og en fantastisk visuel oplevelse fra en verden, hvor der ikke er råd til at begå den mindste fejl. Også selv om man kan stille spørgsmålstegn ved en filmgenre, der igen og igen glorificerer dødsensfarlige fritidsaktiviteter.
The Alpinist – 92 minutter – USA – Instruktør: Peter Mortimer – Medvirkende: Marc-André Leclerc, Peter Mortimer, Alex Honnold, Jason Kruk, Brette Harrington, Michelle Kuipers m.fl.