FILM: The Lost Leonardo – Fremragende dokumentar fanger kunstverdenens grådighed

Har du nogen sinde stået på et kunstmuseum og tænkt på, om det billede, du står og kigger på, er en forfalskning? Og har du følt dig i tvivl?

Hvis ja, så kommer du ikke til at tvivle mindre efter at have set den danske instruktør Andreas Kofoeds mesterlige dokumentarfilm ”The Lost Leonardo”.

Men historien om Leonardo da Vincis forsvundne – og måske genfundne – billede ”Salvator Mundi” var også allerede, inden Kofoed gik i gang med sin film, langt mere spektakulær end noget filmmanuskript kunne have skabt. Hør bare her:

I 2005 falder to kunsthandlere over et mystisk billede af Jesus på en auktion i New Orleans, som de køber for 1.175 dollars.

Meget af lærredet er malet over. Derfor overlader de to kunsthandlere billedet til den berømte kunstkonservator Dianne Modestini, som går i gang med at fjerne de øverste lag maling. Hun finder et smukt, men meget beskadiget billede nedenunder, som blandt andet viser, hvordan tommelfingeren har skiftet position. Noget, der tyder på, at det ikke er en kopi. Og da hun senere opdager, at munden på Jesus-figuren fuldstændig matcher Mona Lisas, erklærer hun på stedet, at dette ikke er en kopi, men den originale ”Salvator Mundi” malet af den store, italienske mester Leonardo da Vinci selv.

Det er som at se Jomfru Marias jomfrufødsel for sine egne øjne. Og lige dér føler man suset ved at være på en rigtig skattejagt, og venter åndeløst på, at filmen vil give det endegyldige svar på, om billedet er en ægte Leonardo da Vinci eller ej.

Men så skifter ”The Lost Leonardo” fuldstændig agenda og bliver i stedet en historie om grådighed

Når velansete kunstmuseer og auktionshuse pludselig hopper med på hypen ved at kunne præsentere et ægte Leonardo-maleri, bliver spørgsmålet om ægthed pludselig sekundært i forhold til, hvad folk tror. Og hvis nogen vil betale svimlende millionbeløb for denne tro, ja så lad dem bare, synes det kollektive mantra at være.

I 2013 bliver maleriet solgt via Sotherbys i New York til den schweiziske kunsthandler Yves Bouvier for 75 millioner dollars og derfra videre til den russiske oligark og kunstsamler Dmitry Rybolovlev for 127,5 millioner dollars.

Og da Rybolovlev med rette føler sig fuppet af Bouvier, ender han i 2017 med at sælge billedet videre på en auktion hos Christies i New York for intet mindre end 450,3 millioner dollars – det hidtil højeste beløb nogensinde betalt for et maleri. Køberen var en saudiarabisk prins, og siden da, er der ingen, som med sikkerhed ved, hvor det omdiskuterede billede er blevet af.

Andreas Kofoed folder sin film ud som en dreven forhørsleder, som mesterligt får de interviewede til at stramme løkken om sig selv og viser dermed en verden, der gerne vil bedrages.

På den måde handler ”The Lost Leonardo” om et mysterium – dog ikke det man først tror om billedets ægthed. I stedet er det mysteriet om, hvordan sandheden i verden i det 21. århundredes virale kosmos kan få sit helt eget liv – selv hvis det er en løgn – og hvordan denne valgte sandhed/løgn og billedets værdi bliver indbyrdes selvforstærkende. For i manges øjne ér Salvator Mundi nu en ægte Leonardo da Vinci alene af den grund, at nogen har villet betale så meget for det.

På den måde er ”The Lost Leonardo” den første dokumentar fra kunstverdenen, der for alvor har indfanget, hvad der sker med kunst, når det betragtes gennem grådighedens virkelighedsforvrængende forstørrelsesglas.

The Lost Leonardo – 96 minutter – Danmark og Frankrig – Instruktør: Andreas Kofoed – Medvirkende: Jerry Saltz, Dianne Dwyer Modedestini, Martin Kemp, Yves Bouvier m.fl.