CINEMADSEN SHORT 21
DANSK FILM VINDER TO PRISER PÅ SUNDANCE FILM FESTIVAL
Det blev ikke bare til én, men til to priser til den danske film ”The Territory”, da de bedste film fredag aften blev kåret på den prestigefyldte amerikanske filmfestival Sundance i Utah. Først modtog ”The Territory” den eftertragtede publikumspris ”The Audience” i kategorien World Cinema Documentary. Og kort efter fulgte særprisen Special Jury Award for Documentary Craft til filmens instruktør Alex Pritz og den danske producer Sigrid Dyekjær. ”The Territory” skildrer den utrættelige kamp, som det indfødte Uru-eu-wau-wau folk kæmper mod de omfattende skovrydninger og brande, som ulovlige skovhuggere og ikke-indfødte landmænd har forårsaget i den brasilianske Amazonasjungle. Tidligere på ugen underskrev filmens danske producent en distributionsaftale med den globale streamingudbyder National Geographics Documentary Films, der sikrer, at filmen bliver bredt ud til mere end 170 lande via Disney+. ”The Territory” er instrueret af den danske debutant Alex Pritz. Filmen får premiere på CPH:DOX i marts inden den senere kommer ud i biograferne og bagefter bliver tilgængelig på Disney+.
ERINDRINGSBIO
– NYT TILBUD TIL MENNESKER MED DEMENS
Erfaringer
viser, at film lige som musik og dans kan fremkalde erindringer, starte
samtaler og styrke livslysten også hos mennesker med demens. Det Danske
Filminstitut har derfor udviklet og testet et nyt koncept – ErindringsBio –
hvor historiske film indgår i samværet og arbejdet med demensramte. Og den A.P.
Møllerske Støttefond har netop bevilget 2,45 millioner kroner til projektet,
som nu bliver rullet ud som et fast tilbud til plejehjem og biografer i hele
landet. ”Vi er fra Filminstituttets side utrolig glade for, at vi med støtte fra
Den A.P. Møllerske Støttefond nu får mulighed for at sikre udbredelsen af
ErindringsBio, som har vist sig at have et stort potentiale i arbejdet med
mennesker med demens. Det er en fornøjelse at kunne søsætte et projekt, der så
fint viser, hvad man kan opnå, når en overordnet ambition om digitalising af
filmarven går hånd i hånd med bestræbelsen på at få filmene ud i sammenhænge,
hvor de kan skabe glæde og værdi – i dette tilfælde på en helt ny måde”, siger
DFI’s vicedirektør Jakob Buhl Vestergaard om projektet. Allerede nu kan
ErindringsBio tilgås på et website, og med den videre udrulning af projektet
vil der også blive udviklet en app.
KULTURMINISTER
VIL SIKRE ORDENTLIGE VILKÅR I FILMBRANCHEN
Den
danske kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen vil bruge det kommende medieforlig
til at tvinge medier og filmselskaber til at sikre ordentlige løn- og
arbejdsvilkår, når de modtager offentlig støtte. Det afslørede hun for nylig i
et interview i Politiken. ”Uanset om man bygger en metro eller laver en film
for skattekroner, så skal det være med ordentlige forhold for de ansatte. Der
har været en række opråb og også deciderede underskriftindsamlinger fra blandt
andet ansatte i filmbranchen, som råber vagt i gevær, fordi de kan se, at der
sker et skred i den her tid”, siger kulturministeren i avisen. Ane
Halsboe-Jørgensen vil ikke sige ås meget konkret om, hvordan Socialdemokratiet
har tænkt sig at gribe medieforhandlingerne an. Hun nævner dog planer blandt
andet planer om at indføre en særlig arbejdsklausul, som sikrer, at der er
ordentlige arbejdsforhold på de medie- og filmarbejdspladser, der modtager
millioner af støttekroner fra Public Service-puljen eller gennem Mediestøtteordningen.
Regeringen vil også arbejde for et såkaldt kædeansvar, så film- og TV-selskaber
ikke bare kan frasige sig ansvaret, når de har hyret underleverandører til at
producere.