FILM: Murina – Coming of age sommer-noir

Det er altid spændende, når man ser en debutant-intruktørs første spillefilm. Og når filmen tilmed har vundet debutantprisen Caméra D’Or på sidste års filmfestival i Cannes, bliver forventningerne endnu højere.

Og heldigvis lever ”Murina”, der lige har fået premiere i danske biografer, op til forventningerne

Filmen er skrevet og instrueret af kroatiske Antoneta Alamat Kusijanovic, som normalt har sin base i New York.

I ”Murina” er hun dog vendt tilbage til sit nationale udgangspunkt. Hovedpersonen er den 17-årige Julija, der lever på en lille kroatisk ø. Hver morgen dykker hun med sin far Ante og fanger muræner med harpun, som er familiens levebrød.

Faderen er aggressiv og bedrevidende og dominerer både Julie og hendes mor Nela. Han spørger aldrig sin hustru og datter om noget, men kommanderer blot.

Den dysfunktionelle familiedynamik forskubbes imidlertid da Antes bedste og meget rige ven Javier kommer på besøg for første gang i syv år. Julija idyliserer Javier, mens Ante er mere blandet. På den ene side er han fyldt af oprigtigt varme følelser over for venneb. På den anden side nages han af den årelange flirt, der er foregået mellem Nela og Javier, mens han samtidig ønsker, at Javier skal købe et stykke jord af ham og bygge et familieresort, så familien kan flytte til Zagreb.

Det er et stærkt ungdomsdrama, som Kusijanovic her dykker ned i, mens hun langsomt afdækker personernes mange lag og smertefulde erindringer.

Så når Julija, der ellers er som en fisk i vandet, siger til Javier ”Jeg bryder mig ikke om det, når jeg ikke ved, hvad der er under mig”, så har det i høj grad også en symbolsk betydning.

En udenlandsk anmelder skrev om filmen, at hvis forfatteren Patricia Highsmith havde skrevet en coming of age fortælling, der foregik ved den kroatiske kyst, så ville den have lignet ”Murina”.

Sikkert er det i hvert fald, at Kusijanovic leger med genrerne. Selv uden labyrintiske mordplots bliver beskrivelsen af en ung piges overgang til voksendommen det perfekte bagtæppe og motor for en solskins-noir.

Under styrkekampen mellem den dominerende far og hans trodsige datter, der blot ønsker at blive fri for ham, ligger hele tiden en seksuel spænding og en latent trussel om vold.

Gracija Filipovic er strålende som den unge pige, der lærer, hvordan hun kan udnytte sin sanselighed til at sikre sin frihed. Og danske Danica Curcic stråler ligeledes som moderen Nela der balancerer mellem blid omsorg og gammel sorg.

Mellem de to kvinder knyttes et sært og anstrengt mor-datter-bånd, mens de to rivaliserende alfa-mænd repræsenterer to lige giftige former for maskulinitet, der hver især definerer den voksne, patriarkalske verden, som Julija er på vej til at træde ind: Manden der hvirvler én ind i gyldne løfter, han aldrig vil holde, og som derefter forsvinder, versus manden, der ikke lover andet en grusomhed og dominerende adfærd, men som til gengæld bliver.

På den måde kan ”Murina” også ses som et gennemført eksempel i hverdagsmisogyny, der bliver så integreret, at man først nærmest overser den og tror, man er i et solbeskinnet paradis. Det er man så langt fra.

Murina –  96 minutter – Kroatien, Brasilien, USA og Slovenien – Instruktør: Antoneta Alamat Kusijanovic – Medvirkende: Gracija Flipvic, Danica Curcic, Leon Lucev, Cliff Curtis m.fl.