FILM: Chiaras valg – Når man opdager, ens far er med i mafiaen

FNogle husker måske, hvordan pigen Meadow spurgte sin far Tony Soprano i TV-serien ”The Sopranos” (1999-2007) om han var med i mafiaen?

Nu har den italienske instruktør Jonas Carpignano gjort spørgsmålet til præmissen i sin nyeste film ”Chiaras valg”.

15-årige Chiara fejrer sin søster Giulias 18-års fødselsdag. Alt er fest og familieidyl, klirrende tallerkener, livlig snak og latterbrøl. Men det hele rasler sammen, da Chiara senere samme nat ser sin far Claudio sætte sig ind i en bil og blive kørt væk, hvorefter hans egen bil eksploderer.

Chiaras mor Carmela opfører sig som om, at intet er sket, og at der intet er at bekymre sig om. Hun forsøger at berolige sine tre døtre, men kommer ikke med nogen svar.

Næste dag er der en historie i nyhederne om Claudio, hvor han kædes sammen med den lokale mafia-organisation Ndrangheta. Og da Chiara ydermere opdager et skjult rum i huset, som man kan åbne via en mekanisme i dagligstuen, bliver tavsheden ubærlig.

Men svarene står ikke i kø – som i slet ikke. Da Chiara forsøger at udspørge sin søster, skruer Giulia op for bilradioen og signalerer, at hun skal tie stille. Og det går op for Chiara, at hun har levet sit liv på en illusion. At alt det, hun troede, hun vidste om sin familie, er løgn, og at hun er den eneste, der har været uvidende om sandheden.

Men ”Chiaras valg” er ikke ”The Godfather” (1972) eller ”The Sopranos”. Snarere end endnu en hårdkogt mafiafilm er den en coming of age historie om, hvordan Chiara bliver voksen. Der er således ingen vold eller blodige skudepisoder, kun den unges piges insisterende søgen efter tingenes rette sammenhæng..

Filmen er Carpignanos tredje besøg i den syditalienske havneby Gioia Tauro. Første gang var i ”Mediterrania” (2015), der handler om to afrikanske migranters møde med byen. Og næste kapitel kom med ”A Ciambra – et hjørne af Italien” (2017), der handler om en roma-drengs opvækst i et af byens slumkvarterer.

Flere personer går igen gennem de tre film, og Chiara selv optrådte også i ”A Ciambra”. På den måde bliver filmen ikke blot en del af en større næsten antropologisk afdækning af et stykke af Italien. Det giver også de tre film en høj grad af autencitet.

Det hele bliver ikke mindre troværdigt af, at Chiara – lige som i ”A Ciambra” -spilles med næsten naturstridig dygtighed af amatørskuespilleren Swamy Rotolo, som Carpignano mødte, da han besøgte Gioia Tauro. Ordet enestående er faktisk på sin plads her. Swamy Rotolo giver sin figur en særlig dynamisk og udtryksfuld energi, hård i filten på ydersiden, men med sårbarheden konstant på lur lige under overfladen.

Hun er filmens bankende hjerte , der siver ind under huden og bliver hængende længe efter, man har forladt biografen. På den måde har Carpignano leveret den smukkeste og mest effektive afslutning på sin triologi.

Chiaras valg – 121 minutter – Italien og Frankrig – Instruktør: Jonas Campignano – Medvirkende: Swamy Rotolo, Claudio Rotolo, Grecia Rotolo, Carmela Fumo, Giorgia Rotolo m.fl.