FILM: Madeleines Paris – Christian Carions taxitur gennem Paris er en lun fransk efterårsperle


Da jeg var ung journalistpraktikant på en stor provinsavis blev jeg med jævne mellemrum sendt ud og lave guldbryllupsinterviews. Jeg elskede det, for jeg fandt hurtigt ud af, at der bag ethvert liv med over 70 år på bagen gemte sig en guldgrube af historier.
Den franske instruktør Christian Carion’s nye film ”Madeleines Paris” ejer den samme fascination.
Konceptet er lige så enkelt, som det er velvalgt: Den midaldrende parisiske taxichauffør Charles, der både er stresset og har ondt i privatøkonomien, siger en dag ja til en tur med den 92-årige Madeleine.
Tilsyneladende er det en helt almindelig taxitur, men det udvikler sig hurtigt til et stykke hverdagsmagi.
Madeleine har således ikke spor travlt med at nå sin slutdestination. Ja faktisk har hun overhovedet ikke lyst til at nå den. Charles skal nemlig fragte hende fra hendes hjem til et plejehjem, hvor hun er blevet tvunget til at flytte hen efter et brud på hoften.
I bilen begynder hun at snakke om sit liv og dirigerer snart taxien på mange omveje til de steder i Paris, der har haft størst betydning for hende gennem livet.
Charles, sidder først tavs i sine egne livsgnavne tanker, men lidt efter lidt må han give efter over for Madeleines ukuelige optimisme. Og den har der været god brug for i Madeleines liv, der viser sig at indeholder mange hårde perioder og meget vrede.
Mere skal ikke afsløres her, for man når faktisk at blive overrasket nogle gange under hendes beretning. Og det er en af styrkerne ved ”Madeleines Paris”, at den ikke én-til-én minder om de andre film i samme genre, hvor to mennesker, der er fremmede for hinanden mødes og ændrer begges liv.
I noget, der mest af alt er et kammerspil inde i så snæver en ramme som det indvendige af en taxi, afhænger alt selvsagt af skuespillernes evne til at brænde igennem hver for sig og sammen. Man skal kunne føle kemien for at købe præmissen, og det kan man heldigvis i ”Madeleines Paris”.
Den kendte franske sanger og skuespillerinde Line Renaud har således ingen problemer med at bære rollen som Madeleine. Hun er selv samme alder som filmens hovedperson og kaster hele sit livs tyngde ind i portrættet af denne kvinde på randen af livet.
På samme måde glider den franske komiker og skuespiller Dany Boon ubesværet ind i rollen som Charles. Hans gummiansigt afspejler alle sindsstemninger fra rastløs utålmodighed til latter, mens hans kører sin aldrende kunde rundt på hendes mindetur.
Dertil kommer den talentfulde Alice Isaaz i rollen som den yngre Madeleine, der viser både handlekraft og mod.
Det eneste i filmen, der er for underspillet, er faktisk byens selv. På en eller anden måde kommer de parisiske gader til at virke alt for dagligdags og anonyme. Hvilket er synd i en film, der er som en lun sensommervind fra denb franske hovedstad.
Madeleines Paris – 91 minutter – Frankrig og Belgien – Instruktør: Christian Carion – Medvirkende: Line Renaud, Dany Boon, Alice Isaaz m.fl.