Filmanmeldelse: All Inclusive – Hella Joof på livsbekræftenden familie-tøsetur til Malta
Hella Joof er en spøjs instruktør, hvis film altid stritter i to retninger: På den ene side har de det med at løbe lidt af sporet og overskride den hårfine balance mellem det overspillede og det troværdige. På den anden side er der altid dele af dem, som er ramt så ærligt, gribende og lige på kornet, at de når ind under huden på en.
Sådan er det også med hendes syvende film ”All Inclusive”. På overfladen en komedie om en mor og to døtres spraglede chartertur til Malta, men samtidig den dybere historie om en familie, hvis medlemmer finder både hinanden og sig selv. Sammenstødet mellem plat og inderligt er en ujævn, men også meget underholdende og livsbekræftende oplevelse – præcis som det oftest er med Joof.
Filmens anslag sætter professionelt rammen for resten: Filmens tre hovedpersoner gør sig klar til at rejse. Moderen Lise (Bodil Jørgensen) sidder trist og opgivende på trappen i sit hus. Hendes ældste datter Sigrid (Maria Rossing) bjæffer kontrolagtigt dessiner til sin familie – her overlades intet til tilfældet. Og lillesøsteren Ditte (Danica Curcic) vågner for sent i sengen med sin seneste elsker, og haster ud af døren efter at have smidt ham ud. Da de tre kvinder mødes i lufthavnen for at flyve på Malta, spørger Ditte meget naturligt, hvor deres far, som også skulle have været med på turen, er Hun får at vide, at han har fundet en anden, og at forældrene skal skilles. Og med den besked er scenen sat, og vi er i gang.
Sigrid og Ditte er som nat og dag, og på Malta tørner deres forskelligheder hurtigt sammen, mens de hver især forsøger at muntre deres mor op. Sigrid ved at pakke hende ind og beskytte hende med omsorg, mens Ditte hyrer en lokal bartender og charmeur (Diogo Infante) til at flirte med Lise. Hun glemmer dog at fortælle, at hun selv har været sammen med ham
en enkelt gang, så da han bliver interesseret i hendes mor for alvor, bliver tingene pludselig komplicerede.
”All Inclusive” er ren dametur. De tre kvinder løber således med al opmærksomheden, mens resten af skuespillerne ikke rigtig får fodfæste. Det gælder Antonio, der bliver kastebold mellem de to kvinder. Det gælder psykologen Anders – glimrende spillet af knudemanden Carsten Bjørnlund – der bruger ferien til at sidde og græde over sin døde kone, når han da ikke modstræbende inddrages i trekløverets problemer. Det gælder hans stakkels oversete søn Oliver (William Theil Steensgaard), som Ditte halvhjertet tager under sine vinger. Og det gælder et par andre danske turister Henrik (Rasmus Bjerg) og Tina (Mia Lyhne), der får så lidt spilletid, at de aldrig når ud over det karikerede, hvilket egentlig er lidt synd.
Til gengæld får man så fuld valuta fra de tre hovedrolleindehavere. Bodil Jørgensen kan rollen som kvinde i tovene med skjulte indre ressourcer til fingerspidserne. Og kun en professionel comedienne som hende kan levere en deadpan-monolog om en moden kvindes seksualitet og tørhed i skeden, uden at det krænger over i ufrivillig pinlighed. Det gør det til gengæld for de stakkels døtre, der lige har overrasket deres mor i badet, mens hun hyggede sig med håndbruseren.
Danica Curcic er allevegne i år og tak for det. Hun har allerede i ”Fasandræberne” og ”Stille hjerter” vist, at hun er en af Danmarks mest spændende, nye danske skuespillerinder i øjeblikket. Ud over, at hendes slavisk/sydlandske udseende gør hende til det danske svar på Penelope Cruz, tilfører det også hendes film et tiltrængt strejf af eksotisk lidenskab, der i ”All Inclusive” i glimt får en til at tænke på en film af Pedro Almodovar. Og samtidig udstråler hun en modenhed langt over sin alder.
Maria Rossing er det svageste led i den stærke trio som den fornuftige storesøster, der viser sig at have haft sin egen vilde ungdom. Det er som om, at hendes spil konstant er lidt ude af takt og tit en anelse for voldsomt til at virke ægte, og som får hende til at fremstå lettere end de to andre.
På den måde er ”All Inclusive” ikke uden mangler, løse ender og sidehistorier, der ikke rigtig fører til noget. Man undrer sig over, hvorfor den superkontrollerede Sigrid pludselig får lus, hvad vi skal bruge den unge rejseleder til, og hvorfor psykologen Anders overhovedet er med i filmen. Og da de tre kvinder danser rundt på deres balkon til ”I’ll Survive” bliver det hele lidt for klichéagtigt.
I det hele taget er Hella Joof ikke én der serverer sine pointer med subtilitet – snarere for fuld udblæsning leveret med en vulgær bemærkning.
Men trods de vitterlige skæverter, morer man sig faktisk glimrende. Og ”All Inclusive” kommer smukt rundt om sine temaer, hvad enten det handler om søskendejalousi, følelsen af at blive holdt udenfor, klaustrofobiske familiebånd eller sorgen over at blive forladt for en yngre model.
All Inclusive – 88 minutter – Danmark – Instruktør: Hella Joof – Medvirkende: Bodil Jørgensen, Danica Curcic, Maria Rossing Diogo Infante, Carsten Bjørnlund, William Theil Steensgaard, Rasmus Bjerg, Mia Lyhne m.fl.