Filmanmeldelse: Teorien om alting – Kosmisk kærlighed fra en kørestol

Teorien om allting

4 popcorn

Det virker som skæbnens ironi, at den mand, der i moderne tid har givet os nogle af de mest visionære teorier omkring universets opståen, selv fik sit fysiske univers stærkt begrænset af den frygtede schlerose-sygdom ALS.

Den engelske fysiker Stephen Hawkins havde fra helt ung et brændende ønske om at finde den teori, der i én sætning eller ligning kunne forklare alt i universet. Det er dog ikke det, som er kernen i James Marsh’ Oscar-belønnede ”Teorien om alting”, men derimod det på alle måder usædvanlige kærlighedsforhold mellem Hawkins og hans kone Jane.

Filmen starter i Cambridge i begyndelsen af 60’erne, hvor den lovende og meget nørdede, fysikstuderende Stephen Hawkins møder den unge Jane Wilde. Umiddelbart er de som nat og dag. Han interesserer sig for kosmologi og er overbevist ateist. Hun studerer fransk sprog og middelalderdigtning og er en flittig kirkegænger. Men den unge fyr i tweedjakken og pigen med strutskørt og opsat hår tænder alligevel noget hos hinanden.

De bliver kærester, men snart river skæbnen tæppet væk under deres forhold. Stephen har længe haft motoriske problemer med sin ene hånd og med at snuble og får diagnosen ALS. Lægerne giver ham to år at leve i, hvor han vil blive mere og mere forkrøblet, så han bryder med Jane for at skåne hende. Hun nægter imidlertid sat lade sig skubbe væk, og parret ender med at blive gift.

I de kommende år får parret tre børn, og Stephen Hawkins udvikler den teori, som gør ham verdenskendt inden for kosmologi. Samtidig forværres hans tilstand gradvist, så han til slut ender i kørestol og får problemer med at tale. Efter en alvorlig lungebetændelse får han udført en såkaldt trakeostomi, og kan derefter kun kommunikere via en staveplade og en robotstemme.

Stephens sygdom trækker efterhånden store veksler på Stephen og Janes forhold. Jane, der oprindeligt regnede med at skulle pleje sin mand nogle får år, må indstille sig på et liv, der aldrig bliver som et normalt parforhold. Hun udvikler derfor sideløbende – med Stephens billigelse – et nært venskab med en lokal præst, som hun ender med at forelske sig i.

Det er en af de fascinerende ting ved ”Teorien om alting”, at det lykkes den at skabe et miniunivers omkring ægteparrets forhold, med Big Bang eksplosioner, lysende stjerneglimt af kærlighed, uendelige mængder gensidig rummelighed og loyalitet og mørke huller af afsavn, hvor vægten af Stephens sygdom bliver for tung.

”Teorien om alting” er først og fremmest en kærlighedshistorie, men også en modig fortælling om, at kærligheden trods alt har grænser, og at den lige som universets stjerner kan brænde ud. Og det er historien om en højst usædvanlig mand og en lige så usædvanlig kvinde, der trods deres store forskelle formår at bevare respekten for hinanden og give hinanden fri til både at overleve og leve.

Som biopic betragtet er ”Teorien om alting” lidt hæmmet af, at begge hovedpersonerne stadig lever – Stephen Hawkins i dag på sit 73. år trods lægernes dom. Derfor er der grænser for, hvor meget man kan puste historien op for at skabe tilpas meget liv og drama. Filmen er derfor mere nøgtern og redelig end farverig, og på den baggrund føles spilletiden på to timer lidt for lang.

Til gengæld kan man nyde hele to pragtfulde skuespilspræstationer. Eddie Redmayne rammer Stephen Hawkins på kornet både hvad angår mandens nørdethed og hans krops ubønhørlige fysiske forfald. Det er en præstation der i indleven og gennemførthed, minder om Dustin Hoffmans i ”Rainman”, og Redmayne scorede da også en Oscar forrige weekend for bedste mandlige hovedrolle.

Oscar-statuetten for bedste kvindelige hovedrolle burde være givet til Felicity Jones. På mange måder yder hun den smukkeste præstation, som hustruen der trodser sygdommen og betaler prisen.

James Marsh har hidtil vist sig stærkest inden for dokumentarfilm-genren. Med ”Teorien om alting” har han bevist, at han også godt kan stå distancen med en episk film til de brede lærred.

Teorien om alting – 123 minutter – England – Instruktør: James Marsh – Medvirkende: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Tom Prior, Sophie Perry, Finlay Wright-Stephens, Harry Lloyd, Alice Orr-Ewing, David Thewlis m.fl.