CPH PIX 2015 – Det skal du se!

CPH PIX 2015

Så er det forår i Danmark – i mere en én forstand. Hvad enten man er hardcore cineast eller bare godt kan lide at se film, man ikke normalt kan se, så flyder blodet altid lidt hurtigere rundt i kroppen her i april, når København i et par uger forvandles til et mangfoldigt filmmekka.

I morgen aften lyder startskuddet til den syvende CPH PIX, hvor Imperial klokken 21.15 blænder op for Jeppe Røndes foruroligende thriller ”Brigend”. Derefter ruller det derudad med mere end 130 filmoplevelser på 14 dage.

Og det er med tyk streg under oplevelser. CPH PIX handler nemlig ikke blot om film, men også om at skabe nye rammer og rum omkring visningen. Derfor kan man både både se ”A Nigtmare on Elm Street” i hjemmebio i Elmegade, to gange gyserfilm i en snart 100 år gammel, hjemsøgt herskabsvilla på Krausevej eller sæsonpremieren på femte sæson af ”Game of Thrones” i Østre Anlæg.

Man kan også gå målrettet efter festivallens hovedkonkurrence ”New Talent Grand Prix”, hvor 10 debuterende instruktører kæmper om en international jurys gunst og 10.000 euro. De 10 instruktører kommer fra så forskellige lande som Frankrig, Slovenien, Albanien, Tyrkiet, Grækenland, Sverige, Argentina og Danmark. For første gang nogensinde, er der hele tre danske instruktører med i konkurrencen. Ud over Jeppe Rønde er det Thomas Daneskovs ”Eliten” om en lille gruppe selvforblændede kunstnerspirer og Anna Sofie Hartmanns ”Limbo”, om lesbisk kærlighed i Nakskov mellem en ung gymnasiepige og hendes lærer.

Med over 130 film er det umuligt at se det hele. Alle skal ikke se alle film, og CPH PIX gør det muligt at tage en chance – eller som festivaldirektør Jacob Neiiendam skriver i festivalprogrammet:

”Når man vælger en festivalfilm, vælger man at tage del i en oplevelse, man vælger at tage en chance, at lade nysgerrigheden frem for det velkendte styre.”

For at gøre det lidt nemmere at vælge og vælge fra kommer her som vanligt en håndfuld gode bud på gode filmoplevelser på CPH PIX:

BRIDGEND
Jeppe Rønde åbner festivalen med sin stilsikre og nervepirrende spillefilmsdebut. ”Bridgend” er på samme tid en mørk thriller, et indsigtsfuldt ungdomsportræt og en hårrejsende horrorfilm. Den baserer sig på virkelige hændelser og handler om, hvordan mere end 80 unge har hængt sig på bare fem i den walisiske by Brigende. Da den unge Sara flytter til byen med sin far, er hun på vej til at blive den næste.
13/04 – 21.30 – GRAND

SWORN VIRGIN
Laura Bispuris ”Sworn Virgin” er også med i hovedkonkurrencen. Bispuri præsenterer tilskuerne for et noget anderledes kvindeportræt. Ifølge en gammel albansk  skik kan unge piger undgå at blive gift, hvis de sværger evig jomfruelighed og i stedet lever som mænd. Efter 10 år i dette kønsløse vakuum rejser Hana til sin søster i Italien og begynder langsomt forvandlingen tilbage til kvinde. En stilfærdig, men uforglemmelig film om køn og identitet.
11/04 – 19.15 – CINEMATEKET
15/04 – 17.00 – GRAND
22/04 – 16.30 – DAGMAR

EISENSTEIN IN GUANAJUATO
Der er til gengæld intet stilfærdigt eller tilbageholdt over Peter Greenaways ”Eisenstein in Guanajuato”. Det er den farverige historie om, hvordan den russiske mesterinstruktør Sergej Eisenstein i 1931 rejste til Mexico for at realisere et drømmefilmprojekt. Her indledte han blandt andet et homoseksuelt forhold til en lokal guide. Greenaway har skabt en legende visuel film, der damper af lidenskab så det næsten bliver en mandlig udgave af ”Adeles liv”.
12/04 – 14.20 – GRAND
19/04 – 19.15 – CINEMATEKET

AS WE WERE DREAMING
Tilbageholdenhed præger heller ikke den tyske instruktør Andreas Dresens ”As We Were Dreaming”, der i februar var med i Berlinalens hovedkonkurrence. Dresen skildrer en gruppe unge drenges mere og mere desperate og desillusionerede kamp for at få opfyldt deres drømme i Leipzig efter murens fald. Et råt og ligefremt ungdomsportræt og et dyk ned blandt sex, stoffer og bandevold.
13/04 – 19.00 – CINEMATEKET
18/04 – 21.30 – GRAND
21/04 – 17.30 – EMPIRE

ROSEWATER
CPH PIX giver også mulighed for at se Jon Stewarts debutfilm som instruktør. Den tidlige ankermand på det berømte TV-show The Daily Show er ellers kendt for sin humor, men her er han ude i et anderledes alvorligt ærinde. Filmen er baseret på historien om den iransk-canadiske journalist Maziar Bahari, der i 2009 røg fem måneder i isolationsfængsel for at gøre grin med det iranske styre. Enfilm om ytringsfrihed og ikke mindst humorens nødvendighed.
11/04 – 19.00 GRAND TEATRET
18/04 – 16.30 DAGMAR
22/04 – 19.15 CINEMATEKET