Filmanmeldelse: Jurassic World – Den svære kunst at forny sig

Jurassic World

Det er efterhånden 22 år siden, at Steven Spielberg relancerede dinosaurusserne. Fra at være nogle fjerne forhistoriske væsener, der uddøde for 65,5 millioner år siden, som man kunne læse om i historiebøgerne, blev de med ét slag i allerhøjeste grad nærværende.

Deres udseende, deres lyde og bevægelser sprang ud i hovedet på os fra lærredet, og vores paratviden om dinosaurusserne blev mangedoblet.  Hvem vidste for eksempel før 1993 og ”Jurassic ParK”, hvad en velociraptor er for en størrelse?  I dag ved alle, at de små, hurtige dræbermaskiner jagede i flok og var endnu mere dødbringende end en tyrannosaurus.

Men som med så meget andet har den øgede viden og fokus på dinosaurusserne også været den største udfordring for de filmfolk, der besluttede sig for at relancere Jurassic Park bølgen, der stoppede med efterfølgerne i 1997 og 2001. For hvordan relancerer man noget, som for længst har mistet nyhedens interesse og er blevet mainstream dagligdag?

Producenterne har valgt at lade spørgsmålet være selve kernen i manuskriptet. Vi er tilbage på øen Isla Nublar, hvor ”Jurassic Park” udspillede sig. I mellemtiden er millionæren John Hammonds drøm om en dinosaurus-forlystelsespark blevet virkeliggjort. Jurassic World tiltrækker hvert år tusindvis af gæster til den afsidesliggende ø, men for at holde fast i folks interesse, er de hele tiden nødt til af forny sig (læs: Udvikle større og vildere dinosaurusser).

Derfor har øens forskehold eksperimenteret med at klone forskellige former for dino-DNA til helt nye arter. Deres nyeste kreation er Indominus Rex – en tyrranosaurus-stor, intelligent dræberøgle med uventede egenskaber, som aldrig har været ude af sin indhegning.

Resten af manuskriptet er som taget ud af en kogebog for den slags film. Slipper Indominus Rex ud? Udbryder der panik på øen, og bliver en nogen ædt? Er der et par børn i de centrale roller, som kun undslipper dræberøglerne på et hængende hår?  Er der en skeptisk helt, der prøver at råbe vagt i gevær, bliver overhørt og derefter må redde dagen? Er der en smuk heltinde og skruppelsløse personer, der vil udnytte dinoerne til kommercielle og militære formål? Og bliver det til et gensyn med tyrannosaurus og velociraptorerne?

Svarene giver sig selv, og det er nok den største svaghed ved ”Jurassic World”. At den nok har skabt den mest naturlige efterfølger til et’teren til dato og dermed overflødiggjort de to efterfølgere, men ikke rigtig formår at forny sig. Mange af scenerne således som genspejlinger af handlingen fra ”Jurassic Park” inklusive slutningen. Det er blot mere af det samme.

”Jurassic World” låner også grådigt fra genrens stam-DNA. Når kameraet fejer ind over dinosuarus-øen, som rejser sig fra havet med stejle skrænter og jungleklædte dale. Når heltinden ligger på jorden, med uglet hår og blussende kinder, mens øglerne kæmper omkring hende, og når en tyrannosaurus brøler fra et plateau på toppen af øen, ja så er det ren King Kong-kliché på den fede måde.

Til gengæld kunne man godt have ønsket sig, at filmens personer var blevet mere uddybet i stedet for at være de sædvanlige genre-stereotyper.  Og så må man endnu engang sukke over, at 3D teknikken ikke anvendes mere kreativt i stedet for blot at blive brugt rent refleksmæssigt. Den er som vanligt ikke ekstraprisen værd.

Men ret skal være ret. Visuelt er ”Jurassic World” super flot. Der er trods alt sket meget inden for computer animation siden 1993, og dinosaurusserne virker lige så ægte som skuespillerne. De lever virkelig. På samme måde klarer filmen den vanskelige balance mellem komik og drama og formår også at tage gas på sine egne konventioner. Vi får således både det obligatoriske kys midt, når det går hedest til, men også et langt mere realistisk ikke-kys og kommentaren ”Desværre, jeg har en kæreste”.

”Jurassic World” er effektiv sommerunderholdning. Indbydende anrettet og tilpas let til årstiden.

Jurassic World – 124 minutter – USA og Kina – Instruktør: Colin Trevorrow – Medvirkende: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Vincent D’Onofrio, Ty Simpkins, Nick Robinson, Irrfan Khan, Omar Sy m.fl