Filmanmeldelse: Wonder Woman – Gale Gadot blæser mandehørmen væk fra superhelteuniverset

Wonder Woman

4 popcorn

For nogle måneder siden, da de første trailerstumper af ”Wonder Woman” blev sluppet løs på nettet, startede det en heftig debat. Ikke om den israelske skuespillerinde Gale Gadots evner på lærredet, men om hendes bryster var store nok til at fylde Wonder Womans tætsiddende dragt ud på en tilfredsstillende måde.

Jeg vil gerne satse en stor del af min pensionsopsparing på, at den højst besynderlige og dybt ligegyldige debat blev startet af mænd. Derfor vil jeg også gerne som mand understrege, at jeg er bedøvende ligeglad med Gale Gadots brystmål, og det er instruktør Patty Jenkins heldigvis også.

Det er første gang, at en kvinde får lov at instruere en af Hollywood-studiernes store superhelte-blockbusters, og det kan mærkes. Til trods for, at Gadot’s tøj ikke overlader meget til fantasien dvæler kameraet aldrig bevidst ved hendes krop. Set gennem Jenkins’ linse fremstår hun hele tiden som en eksponent for sine superheltindekræfter frem for et objekt, man skal sidde og fantasere om. Og da Wonder Woman (som aldrig kaldes sådan i filmen) endelig slipper sine kræfter løs og forvandler lærredet til et hvirvlende mayhem i slowmotion, forbliver hendes personlighed intakt midt i de velkoreograferede kampscener.

Men lad os lige spole tilbage til starten: Efter en kort prolog i vore dages Paris skifter handlingen til den fjerntliggende og afsondrede ø Themyscira. Her bor amazonerne beskyttet af Zeus, efter at de hjalp ham mod krigsguden Ares. Amazonerne har viet deres liv til at blive mægtige kvindekrigere for at være parate, hvis Ares vender tilbage.

Her vokser øens eneste barn prinsesse Diana op. Hun drømmer selv om at blive kriger, men beskyttes i første omgang af sin mor Hippolyta (Connie Nielsen). Hendes tante Antiope (Robin Wright) træner hende derfor op i smug.

Themyscira virker som om, den befinder sig uden for tiden. Ude i den virkelige verden er året 1918, og de to verdener blandes, da en amerikansk pilot styrter i havet tæt ved øen skarpt forfulgt af tyske soldater.

Diana redder piloten Steve (Chris Pine), som afslører, at han var undercover-agent hos tyskerne for at skaffe information om deres nyeste og farligste våben: En forfærdelig giftgas udviklet af den sadistiske general Ludendorff (Danny Houston) og hans arrede stjernekemiker Dr. Poison (Elena Anaya).

Diana tror straks, det er Ares værk og stikker af med Steve til Frankrig for at konfrontere amazonernes gamle ærkefjende. Første stop er London, hvilket giver tid nok til at sparke romantikken i gang mellem de to, inden de sammen med tre af Steves kammerater drager til den ubarmhjertige skyttegravskrig på Vestfronten.

Selv om kampscenerne virker lovlig computergenererede og handlingen i og for sig er ret forudsigelig, er det endelig her i fjerde forsøg lykkedes for DC Comics at skabe en ægte gammeldags superheltefilm. Borte er den demytificering af superheltene, som vi har oplevet i de seneste Batman- og Superman-film. Og borte er den indædte modstand mod den uantastede, renskurede renfærdighed og lysten til at hjælpe verden, som var varemærket for DC Comics superhelte i gamle dage.

Dianas verdenssyn er måske nok firkantet, men samtidig skaber det et interessant sammenstød mellem tegneseriemytologiens ikonverden og den virkelige verdens langt mere mudrede moral og handlinger.

En anden af filmens plusser er den umiddelbare kemi mellem de to hovedpersoner. Det er dejligt at se Gale Gadot få lov at folde sig væsentligt mere ud end hendes biroller i f.eks. The Fast and the Furious universet. Og når hun overrasker Steve i badet og ublufærdigt spørger ham ”Er du et typisk eksemplar for dit køn”, og han væsentligt mere genert dækker sig med hånden og svarer ”Jeg er over gennemsnittet”, føler man sig godt underholdt.

Der er således masser af ”girl power” i ”Wonder Woman”. På befriende vis er det lykkedes for Gadot og Jenkins at sparke døren ind til superhelteuniversets tilrøgede herreværelse og blæse mandehørmen væk.

Wonder Woman – 141 minutter – USA – Instruktør: Patty Jenkins – Medvirkende: Gale Gadot, Chris Pine, Connie Nielsen, Robn Wright, Danny Houston, Elena Anaya m.fl.