Filmanmeldelse: Roma – Alfonso Cuaróns mexicanske mesterværk er simpelt hen årets film
Nogle gange kan det være svært at udpege årets bedste film, men ikke her i 2018. ”Roma” er ikke bare den mexicanske instruktør Alfonso Cuarons mest personlige film – en tilbagevenden til hans opvækst i 1970’erne i middelklassekvarteret Roma i Mexico City. Den en samtidig et cinematografisk mesterværk, en neorealistisk nyklassiker og en enorm kærlighedserklæring til alle de tjenestepiger rundt om i verden, der har viet deres liv til de familier og børn, de arbejder hos. Sjældent har det været så let at uddele seks stjerner.
”Roma” er en fortælling om to kvinder: Den ene er tjenestepigen Cleo, som spilles aldeles vidunderligt af ikke-skuespilleren Yalitza Aparicio. En ung, indiansk kvinde, som lever og bor hos en øvre middelklassefamilie i Mexico City. Den anden er hendes arbejdsgiver, familiens mor Sofia (Marina De Travia).
De to kvinders skæbner begynder at rulle og filtre sig ind i hinanden, da Sofias mand Antonio forlader huset. Officielt for at tage på forretningsrejse, men som ugerne og månederne går uden at han vender tilbage, bliver det mere og mere klart – også for børnene – at faderen har startet et nyt liv med sin elskerinde.
Samtidig bliver Cleo gravid med sin ensporede kæreste Fermin, der kun lever og ånder for sin træning i kampsport. Og som ikke på nogen måde har tænkt sig at tage ansvar for hverken hende eller det kommende barn.
Mens verden ryster omkring dem – både personligt, samfundsmæssigt og fysisk, da der udbryder jordskælv – kæmper de to kvinder på hver sin måde utrætteligt for at holde sammen på familien og hverdagen for sig selv og husets fire børn.
Uden at miste den personlige historie et eneste sekund formår Alfonso Curon at genskabe et datidigt samfundsbillede af Mexico og landets hovedstad anno 1970/71. På den måde er ”Roma” som at åbne og læse instruktørens egen selvbiografi. Man suges ind i historien og dens realisme – skudt i formidabel sorth/hvid – der strømmer ud af lærredet som en tidevandsbølge af autencitet.
Nærbilleder og nære billeder fra familiens liv, hvor Cleo trofast vasker de nedslidte fliser i indgangspartiet, mens husets elskede hund lige så trofast skider dem til igen, veksler med storslåede udendørsscenarier: Nytårsaftenen, der fejres i dekandente omgivelse på en stor hacienda uden for byen, hvor der udbryder skovbrand. En tur i biografen eller en udflugt til det brusende, farlige hav. Og allermest tragisk en genindspilning af Corpus Christi Massakren, hvor 120 personer blev dræbt af militæret under en studenterdemonstration.
Det hele er lige så malerisk, som det er mexicansk. Alfonso Cuaron har med den indfødtes indforståethed fanget hele essensen af Mexico og det daglige kaos af lyd, aktivitet og menneskemylder, som enhver, der har besøgt landet, vil kunne nikke genkendende til.
Selv om der aldrig er tvivl om klasseskellet mellem Sofia og Cleo, opstår der alligevel et usynligt bånd imellem disse to kvinder, der på hver deres vis er blevet forladt af mændene i deres liv.
Der er store tragiske øjeblikke i ”Roma” og lige så store øjeblikke af komedie og absurditet. Men i hjertet af det hele står Yalitza Aparicios fuldendte præstation som tjenestepige-klippen Cleo. Hun er som en usleben diamant. På samme tid delikat og stoisk støtter hun familien gennem alt, og børnene elsker hende uforbeholdent tilbage. Og uanset, at Fermin hånligt udbryder, at hun bare er en fucking tjenestepige, er det hende, der trofast kysser dem vågne og i søvn hver eneste dag.
Det er sjældent, at menneskelig og filmisk styrke i den grad går hånd i hånd, men i ”Roma” gør de. Filmen vandt fuldt fortjent Guldløven på årets filmfestival i Venedig, og burde ubesværet kunne vinde enhver festival.
”Roma” udmærker sig i øvrigt ved, at den er produceret af Streaming-giganten Netflix, og derfor kun får meget begrænset biografpremiere. Men frem for at rose Netflix for at have finansieret et filmisk mesterværk, er selskabet blevet anklaget for at holde deres eget produkt væk fra de store biograflærreder.
Kritikken klinger imidlertid hult. Det er velkendt, at film som ”Roma” uanset deres filmiske kvaliteter normalt kun får premiere i udvalgte biografer i få byer. På Netflixes digitale platforme vil den imidlertid ikke blot få et meget længere liv, men også kunne nå ud til mange flere, end den nogensinde ville i biograferne.
Det skal dog ikke afholde nogen fra at gå ind på Kino.dk og bestille billetter til ”Roma” i en af de seks danske biografer i København, Aarhus, Aalborg og Odense, der viser filmen fra torsdag i denne uge til onsdag i næste uge.
Roma – 135 monutter – Mexico og USA – Instruktør: Alfonso Cuaron – Medvirkende: Yalitza Aparicio, Marina de Travia, Jorge Antonio Guerrero, Fernando Grediaga, Nancy García García, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Daniela Demesa m.fl.