FILM: House of Gucci – Glamour, familiefejder, voldsom kærlighed og mord i Ridley Scotts underholdende drama
Man må altså beundre den engelske instruktør Ridley Scott. Jeg mener, manden er 84 år, en alder hvor de fleste for længst har trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Og så har han alligevel kræfter og overskud til at levere et brag af et flamboyant, næsten operetteagtigt udstyrsstykke som ”House of Gucci”. Og det endda kun halvanden måned efter premieren på hans forrige film, det historiske drama ”The Last Duel” (2021).
Drama er der også masser af i ”House of Gucci”, der har det hele: Glamour, familiefejder, voldsom kærlighed og mord. Lyder det som manuskriptet til en soap opera? I den grad. Hovedpersonen Patrizia Reggiani kunne snildt være søster til navnkundige Alexis fra Dollars, når det gælder intriger.
I 70’erne ser vi den unge Patrizia, der arbejder for sin fars transportfimra i Milano, spankulere over en parkeringsplads, med svingende hofter akkompagneret af lastbilchaufførernes hujen og piften.
Patrizia ved tydeligvis hvad hun har, og hvordan hun skal bruge det. Da hun møder Gucci-arvingen Maurizio Gucci ved et jetset-fest tøver hun da heller ikke med forføre ham som en hærdet gold digger.
Det umage par ender med at gifte sig, hvilket får Maurizios far Rodolfo til at gøre sin søn arveløs. Da Rodolfos bror Aldo blander sig og åbner en ny vej ind i familieimperiet for det ambitiøse brudepar, er der lagt op til en 158 minutter lang, forrygende magtkamp på champagne og håndtasker i den prominente Gucci-familie.
”House of Gucci” er som ”Godfather” (1972). Ikke at de to film er i samme klasse, men deres måde at portrættere de skjulte magtspil og betændte familiedynamikker er den samme. Og hele æstetikken omkring Gucci-familien, de smukke interiører og formstøbte kjoler, der nærmest bæres som rustninger har noget gammelt over sig fra en svunden tid.
Familien Gucci har ingen samlende leder og moralsk center som Don Corleone, der kan guide dem fremad. Men de har en Michael Corleone: Den søde Maurizio, der begynder som en sorgløs jura-studerende, der egentlig ikke interesserer sig synderligt for familieforetagendet, men som manipuleres af sin kone, der lærer ham om magtens mekanismer. Hun skaber en hensynsløshed i ham. Han forandres og bliver en Gucci, og da det kommer til et brud mellem de to, hvirvler dramaet mod sin voldelige afslutning.
Lady Gaga er perfekt valgt til rollen som Patrizia, som hun dykker ned i med uhildet oprigtighed. Hendes ansigt er åbent, hendes øjne stråler af beslutsomhed og hun har en gudsbenådet evne til at lade publikum kunne aflæse sine følelser og samtidig holde bidder af sig selv skjult. Og ja, hun er en gold digger, men hun får også sandsynliggjort, at det ikke kun handler om penge. At man godt målrettet kan gå efter nogen på grund af deres rigdom, men samtidig også blive forelsket i dem.
Og Hollywoods evige nørd Adam Driver falder på samme måde perfekt ind i rollen som Maurizio godt sekunderet af altid seværdige Al Pacino som hans onkel Aldo.
”Jeg var den mest Gucci af dem alle”, sagde Patrizia Reggiani under et interview i 2014, da det hele for længst var forbi. Når man har set ”House of Gucci”, tror man på hende.
House of Guggi – 158 minutter – Canada og USA – Instruktør: Ridley Scott – Medvirkende: Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino, Jeremy Irons, Jared Leto, Salma Hayek m.fl.