CPH.DOX 2023: Apolonia Apolonia – Lea Glob leverer et magisk, mesterligt dobbeltportræt
Der er nogen filmoplevelser, man aldrig glemmer igen. Sådan havde jeg det, da jeg for seks år siden så dokumentaristen Lea Globs film ”Venus – Let’s Talk About Sex”.
Opstillingen var den simplest mulige: En stol i et bart rum med en hvid skærm bagved oplyst af et par projektører. Én efter én kom en række unge kvinder ind, satte sig i stolen og begyndte at fortælle deres historier, og sådan fortsatte det i 80 minutter.
Lyder det kedeligt? Tro om igen. Filmen var tværtimod enestående. Aldrig har man oplevet kvinder fortælle så hudløst ærligt om deres kroppe og seksualitet.
”Venus – Let’s Talk About Sex” viste, hvordan Lea Glob ikke blot var i stand til at skabe et trygt rum, men også i den grad sætte sig selv i spil.
Nu er hun igen biografaktuel med en film, der er lige så uforglemmelig. Hendes dokumentar om maleren Apolonia Sokol er således et mesterligt dobbelt kunstnerportræt, hvor Lea Globs fascination af Apolonias verdens samtidig bliver en indgangsvinkel til at undersøge hendes eget liv.
Glob mødte Apolonia i 2009 i forbindelse med en opgave, mens hun studerede på Den Danske Filmskoles dokumentarlinje. Opgaven lød på at filme et menneske, og Lea Glob havde hørt om den franske kunstner og opsøgte hende. Apolonia var dengang 20 år og Lea Glob syv år ældre – to næsten jævnaldrende kvinder i færd med at finde hver deres ståsted i kunstens verden og verden i øvrigt.
Men Lea Globs møde med Apolonia stoppede ikke der. På nærmest Richard Linklater agtig vis blev hun ved med at vende tilbage til den franske kunstner igennem hele 13 år, inden hun i 2022 følte, at det var tid at slukke kameraet.
Undervejs fulgte hun Apolonia vende tilbage fra Danmark til Paris, hvor hun bosatte sig på det undergrundsteater, som hendes forældre skabte sammen, inden de blev skilt, og hvor Apolonia tilbragte sine barndomsår.
Hun var med, da Apolonia tog sin afgangseksamen fra kunstakademiet Beaux-Arts de Paris; Fulgte Apolonias forhold til den ukrainske feminist Oksana Sjatjko; Og hendes rejse til USA, hvor hun kommer i kløerne på kunstmæcenen Stefan Simchowitz, der lever efter devisen: Hvorfor købe kunsten, når det er billigere at købe kunstneren.
Det er let at se, hvorfor Glob er blevet bjergtaget af denne karismatiske kvinde med de slaviske træk og tykke mørke hår samt en evig cigaret i hånden. Hun er den fødte performer og bærer sig selv udenpå både i sine stærke og sårbare øjeblikke – altid i bevægelse og proces mod et slutpunkt, der konstant skifter og skabes undervejs.
Men den virkelige hovedperson er på mange måde Lea Glob selv og de spejlinger, der opstår ind i hendes eget liv undervejs.
De Apolina føler sig allermest fanget og låst fast under opholdet i USA bruger hun sin danske veninde og hendes kamera til at sætte sig selv fri og generobre magten over sin egen kunstneriske proces. Det er et magisk øjeblik, der også understreger, hvordan ”Apolonia Apolonia” også er en feministisk befrielseshistorie.
Og senere, da Apolonia brager ind i sine 30’ere og slår sig ned i først den ene, så det andet land er det som om, at det åbner for Globs egne personlige og kunstneriske usikkerheder. Og kameraets fokus vender 180 grader mod hendes egen vanskelige graviditet, der nær koster hende livet, og hendes ændrede prioriteter.
”Apolonia Apolonia” er en fantastisk film, der mesterligt formår at skildre et liv – eller rettere to liv – i udvikling og binde alle de tråde sammen, der tilsammen fortæller, hvem vi er, og hvordan vi påvirker hinanden.
Og den understreger, at Lea Glob er en af Danmarks absolut mest spændende dokumentarfilmskabere, hvis film man gerne besøger igen og igen.
Apolonia Apolonia – 116 minutter – Danmark – Instruktør: Lea Glob – Medvirkende: Lea Glob, Apolonia Sokol m.fl.