FILM: Birthday Girl – Michael Noer leverer endnu et stærkt persondrama og udstiller lovløsheden bag krydstogtsbranchen
Hvor langt vil du gå, hvis din teenagedatter bliver voldtaget, og gerningsmanden ikke bliver retsforfulgt – ja måske endda ikke engang anklaget – fordi det sker på et lovløst skib?
Sådan lyder præmissen i Michael Noers nye film ”Birthday Girl”. Trods den hyggelige titel ved alle, at Noer ikke er nogen hygge-instruktør, og det er han heller ikke denne gang.
Den danske instruktør udstiller derimod det dybe dilemma, der hersker på den voksende flåde af krydstogtsskibe, som hvert år sejler millioner af oplevelseslystne turister rundt.
Hvad, turisterne ikke ved, er, at de ikke har nogen krav på beskyttelse, hvis de udsættes for en forbrydelse ombord på skibene. De almindelige politimyndigheder har nemlig ingen bemyndigelse ombord, hvis skibene sejler i internationalt farvand. Derfor er det op til krydstogtselskaberne selv at definere om for eksempel et seksuelt overgreb kan defineres som en forbrydelse, der skal rapporteres til myndighederne.
”Birthday Girl” foregår på et krydstogtskib på vej mod Caribien. Her har den 42-årige Nanna inviteret sin datter Cille og hendes veninde med for at fejre Cilles 18-års fødselsdag.
Forventningerne til rejsen er høje, men allerede den første nat forvandles drømmeferien til et mareridt. Cille bliver udsat for voldtægt og fundet dagen efter uden at kunne huske de nærmere detaljer om overgrebet.
Skibets personale gør alt for at dysse affæren ned. Chokeret indser Nanna, at hun selv må gøre noget, hvis retfærdigheden skal ske fyldest.
”Birthday Girl” har alle de sædvanlige ingredienser, der kendetegner Michael Noers film: Et lukket, men grænseløst miljø. En fortælling, hvor kameraet næsten udelukkende følger hovedpersonen – i dette tilfælde Nanna. Samt en hovedperson, der selv er grænseoverskridende, og som udsættes for et kompliceret dilemma.
Som tilskuer hives man ind i konflikten fra første minut. Moderens frustration forplanter sig hurtigt fra lærredet og stiller én over for de samme valg: Hvor går grænsen for retfærdighed – eller måske snarere hvor går ens egen grænse.
Nanna spilles af Trine Dyrholm, der var Michael Noers førstevalg til rollen. Det forstår man godt, for lige som filmen er klassisk Noer, er Nanna-figuren klassisk Dyrholm-materiale.
Det er en oplevelse at se Danmarks måske bedst spillende skuespiller balancere knivskarpt mellem de mange facetter af dramaet: Det ene øjeblik grænseoverskridende mor, der nærmest har tvunget sin datter med på krydstogtet for at binde dem tættere sammen og overgearet fører an i feststemningen. Det næste øjeblik den kærlige forældre, der ønsker at beskytte sin datter. Og det tredje øjeblik en retraumatiseret kvinde, der overtager Cilles ret til retfærdighed for at forløse den handlingslammelse hun selv oplevede, da hun blev udsat for et overgreb.
Til at matche hende har man valgt en af Danmarks mest talentfulde unge skuespillere – Flora Ofelia Hofmann Lindahl – til at spille den overgrebsramte datter. Hun fik sit store gennembrud i TV-serien ”Ulven kommer” (2020) og året efter i Tea Lindeburgs debutfilm ”Du som er i himlen”. Også her spilles der knivskarpt mellem søgende, forførende teenager og chokramt voldtægtsoffer som af al magt prøver at finde sin egen vej.
Michael Noer har skabt et klassisk og stærkt drama og givet en gruppe, der indtil nu har været retsløse, en stemme. Alene de gør ”Birthday Girl” til en af årets mest interessante film.
Birthday Girl – 95 minutter – Danmark – Instruktør: Michael Noer – Medvirkende: Trine Dyrholm, Flora Ofelia Hoffmann Lindahl, Maja Ida Thiele, Viktor Bjerke Hofgaard m.fl.