BUSTER Interview: Füsun Eriksen – Man skal respektere barndommen

Füsun Eriksen 01

Füsun Eriksen har stået i spidsen for BUSTER Filmfestivalen siden 2007 og været med til at relancere festivalen.

– Vi lukker lige døren, ellers får vi ikke fred!

Füsun Eriksen er ikke høj. Alligevel har hun ingen problemer med at fylde kontoret ud med sin smittende energi. De brune øjne under det mørkkrøllede hår signalerer 100 procent nærvær, og hun ler ofte. Hvis hun er nervøs over, at der kun er tre uger til, at den 15. BUSTER filmfestival går i gang, viser hun det ikke.

Det er der heller ingen grund til, for BUSTER-festivalen kører på en bølge i disse år. Fra den 14.-27. forvandles København til et sydende filmmekka for børn og unge. Programmet kan byde på ikke mindre end 140 film og 400 aktiviteter, og det forventes, at omkring 41.000 løser billet i løbet af de 14 dage, festivalen varer.

Festival var tæt på at lukke
Men sådan har det ikke altid været. Da Füsun Eriksen blev direktør for BUSTER i 2007, var filmfestivalen i dyb krise. Der var ingen penge og ingen ansatte, og på grund af problemer med BUSTERs tidligere ledelse, havde Filminstituttet (DFI) overdraget festivalen til Copenhagen International Film Festival (CIFF), der ønskede at flytte BUSTER fra efteråret til marts. Det var derfor noget af en opgave, som Füsun Eriksen skulle løfte.

Heldigvis ordnede tingene sig. CIFF blev slået sammen med Natsværmerfonden der stod for at lave Natfilmfestivalen, så BUSTER kunne få sit gamle tidspunkt om efteråret tilbage. Samtidig lykkedes det Füsun Eriksen at sikre festivalen økonomi via tilskud fra Københavns Kommune, Filminstituttet, Kulturministeriet, Hovedstadsregionen, forskellige fonde og en række andre kommuner. Det handlede imidlertid om mere end penge og den rette dato.

– Jeg blev også nødt til at se på festivalens identitet. Her havde den tidligere ledelse efter min opfattelse fejlvurderet situationen. Selv om BUSTERs kernemålgruppe er de 6-12 årige, havde man brugt mest krudt på børn og unge fra 14 år og op til gymnasiet. Det havde givet festivalen et meget kantet voksenlook, fortæller Füsun Eriksen og fortsætter:

– Unge i gymnasiet er en meget svær målgruppe. Det er vanskeligt at fange deres opmærksomhed til at bruge to timer på at se en film. Derfor overtalte vi DFI til at lade BUSTERs målgruppe stoppe ved folkeskolen. I dag er mere end 65 procent af vores publikum folkeskoleelever, der kommer med deres lærer og klasse.

Man skal respektere barndommen
– Man kan altså sige, at BUSTER er blevet mere barnlig?

– Det kan man godt. Jeg synes, at man skal have respekt for barndommen. Det er det tidspunkt i ens liv, at man får øjnene op for god kultur og for forskellige typer af historier og genrer.

– Man skal også møde sit publikum der, hvor de er. Ikke nødvendigvis i børnehøjde, men man skal forstå, hvordan barndommen er. Derfor skal man have sin nysgerrighed og sine sanser åbne og respektere, at børns medieforbrug har ændret sig de senere år. De er blevet mere kritiske, og de ser flere film om end ikke nødvendigvis flere forskellige typer af film, forklarer Füsun Eriksen.

BUSTER udmærker sig også ved et stort antal arrangementer, hvor børnene og de unge får uddybet og diskuteret det, de oplever i filmene. På samme måde tager festivalen hvert år en række udvalgte temaer op. I år handler det således om ”Mod” og om ”Brug eller misbrug”.

– Vi prøver at komme med temaer, der stiller spørgsmål, og som både fokuserer på det positive og det negative. For eksempel tænker nogle, at afhængighed er forfærdeligt, men det behøver det jo ikke at være. Derfor vil vi i år zoome ind på forskellen mellem brug og misbrug og diskutere med børnene, hvor grænsen går mellem de to.

– På samme måde handler temaet om mod også om mod til at drømme og til at stå frem. På den måde lærer børnene, at historier om mod ikke altid drejer sig om en prins og en prinsesse, der skal reddes, siger Füsun Eriksen

Vigtigt med festival for børn og unge
BUSTER festivalen er langt fra ene om, at være rettet mod en bestemt målgruppe. I dag findes der filmfestivaller for seksuelle minoriteter, for forskellige filmgenrer og forskellige kulturer. Alligevel mener Füsun Eriksen, at BUSTER skiller sig ud.

– Børn og unge er et unikt segment, fordi barndommen og ungdommen er en vigtig del af ethvert menneskes udviklingsproces. Det er her, man åbner sine sanser og får skabt sin dannelse. Derfor mener jeg heller ikke, at man kan sætte en festival som BUSTER i bås med for eksempel en genrespecifik filmfestival for adventurefilm eller CPH:MIX

– Det er selvfølgelig godt med filmfestivaller, der sætter fokus på mangfoldighed, men samtidig er festivaller jo en uberegnelig ting, som er besværlige og dyre at arrangere, og hvor meget kan gå galt. Når folk betaler penge for at komme ind og se en festivalfilm, så forventer de, at tingene er tænkt igennem. Det synes jeg ikke altid er tilfældet for alle festivaller. Men hvis en filmfestival bliver gennemført, fordi folk brænder for det, og de har en realistisk formodning om, at det kan hænge sammen økonomisk, så er det okay med mig, fastslår Füsun Eriksen.

Festivalen starter i oktober
BUSTER festivalen kører efter et helt fast årshjul, der allerede begynder i oktober få dage efter, at den sidste BUSTERfilm er blevet vist.

I løbet af oktober afsluttes årets festival. Alt pakkes ned, der evalueres og skrives drejebøger for alle jobfunktioner. Med kun tre fastansatte – herunder Füsun Eriksen selv – er drejebøgerne uundværlige, når næste år BUSTER-hold er sat og skal i gang med at arrangere festivalen.

I november tager man så for alvor fat på den kommende festival og i løbet af december fastlægges temaerne for næste år.

Man åbner også for indsendelse af film til vurdering, lige som Füsun Eriksen og hendes kolleger er flittige gæster på andre filmfestivaller – herunder ikke mindst Berlinalen i februar – hvor de er på udkig efter film, der vil egne sig til BUSTER.

– Hvad skal en BUSTER-film have for kvaliteter?

– Det er et svært spørgsmål, fordi alle film kan ses på forskellige niveauer. Det kan for eksempel være, at man ser en film, som ikke er fantastisk, men som har et godt niveau og vil egne sig godt for børn. Sådan en film kan godt komme med på BUSTER. På samme måde kan man have en film, der temamæssigt er egnet for børn på 14 år, men som rent stilistisk er for 18-årige og opefter, og hvad gør man så? Det er svært, men vi gør os utrolig stor umage med at vurdere hver enkel film og holde en bundgrænse, fortæller Füsun Eriksen

Hvor skal BUSTER hen?
– Er BUSTER festivalen hvor den skal være nu?

– Det synes jeg ikke helt. For nogle år siden var vi i en periode støttet af Nordea-fonden. Her blev vi blandt andet valgt ud sammen med organisationen Dansehallerne og tog rundt til forskellige kommuner og arrangerede workshops til skolebørn under KMØ-projektet Kreative Børn. Det betød, at vi blev synlige og voksede og kunne sprede BUSTER til et større område.

– Problemet med fonde er imidlertid, at de godt må støtte projekter, men at det ikke må gå hen og blive drift. Derfor skal nogle andre overtage finansieringen, når projektet stopper. Men jeg ville gerne tilbage til den situation, vi havde på tidspunkt, så vi kan udnytte den ekspertise, vi har her i huset, fuldt ud.

Füsun Eriksen kan dog glæde sig over, at Center for Undervisningsmidler (CFU) netop har fornyet rettighederne til to BUSTER-DVD’er med kortfilm fra 2009 og 2010 samtidig med, at de har bestilt 10 nye kortfilm. Det betyder, at skolerne får et stort udvalg af BUSTER-kortfilm, som de kan benytte i undervisningen.

Fra Istanbul til Danmark
Det er Füsun Eriksens ottende år som direktør for BUSTER Filmfestivalen. Hendes vej til direktørstolen har imidlertid været lang. Hun stammer oprindeligt fra Tyrkiet, hvor hun studerede økonomi og engelsk, inden hendes behov for kreativ udfoldelse fik hende til at skifte til teaterskolen i Istanbul.

– Så mødte jeg min mand Søren, der er jazzmusiker og kom til Danmark, hvilket var lidt af et chok. Jeg synes selv, jeg var veluddannet, men opdagede hurtigt, at jeg her i landet blev anset for at være en 3.-verdens taber.

– Heldigvis fik jeg job i reklamebranchen, hvor jeg viste evner for kreative processer og for at skabe PR og marketing. Derfra gik turen til Zentropa, hvor jeg lavede PR og marketing i fem år, indtil jeg så, at BUSTER manglede en chef.

– På den måde kan man sige, der er en rød tråd i de jobs jeg har haft, fordi jeg altid er endt med at beskæftige mig med kreativitet og økonomi, smiler Füsun Eriksen.

Festivalen holder mig ung
Det gør hun også, da jeg spørger hende, hvad det er, der motiverer hende til at fortsætte som direktør for BUSTER år efter år.

– Helt klart energiniveauet. Jeg elsker at køre en masse forskellige projekter samtidig. Det er som at være barn og skulle finde ud af, hvilken farve håret skal være på dukken og hvilket tøj, den skal have på.

– Hvert år glæder jeg mig også til at se en masse nye film, og se publikums reaktion. Jeg elsker, når man sidder til åbningsfilmen efter mange måneders forberedelse og tænker ”Vi gjorde det igen”.

– Samtidig er filmfestival-verdenen jo en meget speciel verden med nogle meget specielle mennesker. Jeg nyder, at det hele er sådan lidt undergrundsagtigt, og at vi får tingene til at ske og får succes med det på trods af de begrænsede ressourcer. At vi hele tiden finder på løsninger.

– Og så nyder jeg at arbejde sammen med en masse unge mennesker. Det holder mig ung. Og jeg kan lide at aktivere folk og arbejde med de frivillige. Det rører mig altid meget, når folk henvender sig for at gøre en indsats, slutter Füsun Eriksen.