FILM: Kærlig hilsen, Hilde – Gribende tysk modstandsfilm

Der er mindst en håndfuld gode grunde til at se den garvede tyske instruktør Andreas Dresens nye film ”Kærlig hilsen, Hilde”.

For det første er historier om folk, der kæmper mod tyranniske systemer, og som ender med at dø for det, næsten altid godt og medrivende filmstof. Og ”Kærlig hilsen, Hilde” glider smukt ind i rækken af film om tyske frihedskæmpere, der modarbejdede nazisterne indefra under 2. Verdenskrig.

De mest berømte som Sophie Scholl fra modstandsgruppen Hvide Rose og München ølkælder-bombemanden Georg Elser er allerede for længst blevet skildret i ”Sophie Schroll – The Final Days” (2005) og ”13 minutes” (2015).

Til gengæld kender de færreste uden for Tyskland historien om gruppen Rote Kapelle, og om ægteparret Hilde og Hans Coppi, der sammen med en række andre unge kommunister satte antinazistiske løbesedler op, lyttede til Radio Moskva, og i flere tilfælde viderebragte hilsner fra tyske krigsfanger i Rusland til deres pårørende. Det sidste var særligt forbudt, da russerne ifølge nazisternes officielle propaganda slet ikke tog fanger.  

Mange af medlemmerne i Rote Kapelle kom til at betale den højeste pris for deres medvirken. Men i Dresens insisterende værk har de fået det smukkeste eftermæle, der endda rundes af med en tårefremkaldende kommentar fra Coppi-parrets i dag 80-årige søn, som blev født, mens Hilde sad fængslet og ventede på din dom.

For det andet er ”Kærlig hilsen, Hilde”, noget så atypisk som en kvindelig modstandsfilm. Det er Hilde, som vi følger fra hun arresteres den 12. september 1942, indtil hun henrettes sammen med 12 andre kvinder den 5. august 1943.

En helt almindelig kvinde, der vælger at støtte sin mand i hans modstandsarbejde, men som ellers for det meste fremstår tilbageholdende reserveret.  På den måde er Hilde langt fra de kriger-dronninger og amazoneagtige figurer, som filmverdenen ellers ynder at hylde som kvindelige forbilleder.

Hun er ikke nogen helt – langtfra. Og under afhøringen bryder hun sammen og afslører navnene på nogle af de andre i gruppen. Men samtidig holder hun fast i sin idealisme gennem hele opholdet i fængslet, og hendes menneskelighed danner en skarp kontrast til det afstumpede system, hun er oppe imod.

For det tredje har Andreas Dresen disponeret sit stof med perfekt balance. Fra startscenen, hvor Gestapo ankommer, mens Hilde plukker jordbær i sin have folder filmen smukt og synkront sine vinger ud i to modsatte retninger.

Den ene følger Hilde i fængslet – de indledende afhøringer, hendes søns dramatiske fødsel, retssagen og dommen, mens hun ammer og opfostrer ham og sluttelig henrettelsen, da han er gammel nok til at undvære moderens mælk.

Den anden følger Hildes og Hans’ forhold i omvendt rækkefølge tilbage gennem parrets og gruppens møder i den varme tyske sommer og sanselig sex i sommernatten til deres allerførste møde og dans.

Lige som ”The Zone of Interest” (2023), ser vi aldrig volden og grusomheden i fængslet, men det lurer hele tiden bag de glatskurede, tomme ansigter. Og samtidig er der rørende glimt af medfølelse og forståelse fra nogle af de ansatte og fra fængselspræsten.

For det fjerde kan Andreas Dresen kunsten at give sin historie og sine personer plads. Scenerne afvikles for nogles vedkommende i realtid og dialogerne får tid til at udfolde sig, så det hele får dybde og troværdighed.

Og endelig for det femte kan man se – og ønske at gense – filmen alene for Liv Lisa Fries fantastiske præstation i den altoverskyggende hovedrolle.  

Den 34-årige skuespiller folder sit repertoire ud som en tysk udgave af Trine Dyrholm. Det er overvældende, hvad hun formår at udtrykke alene med sit ansigt uden ord.

Liv Liva Friis fylder hver scene med en præstation, der er lige så rørende, smukt underspillet som mangefaceteret. Hun er kvinde, nybagt mor og antinazistisk frihedskæmper på samme tid og ind imellem det hele først og fremmest menneske.

Læg dertil, at ”Kærlig hilsen, Hilde” er fyldt med velovervejede tidstypiske detaljer og svøbt i et støvet lys, der yderligere indfanger tidsånden. Resultatet er et stemningsfyldt og dybt gribende portræt af kærlighed i en tid med krig og folkedrab.Kærlig hilsen, Hilde – 125 minutter – Tyskland – Instruktør: Andreas Dresen – Medvirkende: Liv Lisa Fries, Johannes Hegemann